Minulý rok na Slovensku pribudlo viac ako 30-tisíc zánovných áut do autobazárov alebo na webové stránky, čo je medziročne nárast o viac ako deväť percent. Záujem o jazdené vozidlá však klesá. Európsky automobilový priemysel je zároveň v kríze, skonštatoval v Aktuálne :24 riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský.
Európania vo všeobecnosti kupujú áut menej ako pred niekoľkými rokmi. Reagujú tak na prudký nárast cien pri nových aj zánovných automobiloch.
S odvolaním sa na nemecké štatistiky Križanský priblížil, že v porovnaní s obdobím pred pandémiou ceny nových áut priemerne stúpli o 16-tisíc eur. Kým v roku 2019 stálo nové vozidlo okolo 28-tisíc eur, v roku 2024 sa cena hýbala na úrovni 44-tisíc eur.
Čo sa týka zánovných, respektíve jazdených áut, aj tu zaznamenali vysoký rast cien. Za desať rokov zdraželi z približne 10 až 10,5-tisíc eur na zhruba 18,5 tisíc eur. Na vysoké ceny, prirodzene, zareagovali aj konzumenti. V hre je však aj iný faktor.
„Ľudia cítia istý pocit krízy a nie sú ochotní dávať peniaze na takéto veľké výdavky. Samozrejme, výrazne veľké navýšenie ceny áut, takisto dáva potrebu počkať, nekupovať. Sú opatrní nielen kvôli tomuto, ale z týchto dôvodov aj používajú dlhšie svoje aktuálne auto,“ vysvetlil riaditeľ SEVA.
Ďalšie problémy európskeho trhu
Križanský doplnil, že tento jav so sebou priniesol aj efekt, kedy flotila vozidiel v Európe, vrátane Slovenska, starne.
Pre európske automobilky sa však aj zmenšuje trh. Fabriky naprieč Európou preto aktuálne využívajú zlomky svojich kapacít. Ako priblížil, v ČR a SR automobilky pracujú na úrovni 75-80 percent svojich kapacít, nemecké a francúzske okolo 50-55 percent a niektoré talianske fabriky pod 40 percent.
„Napríklad, keď sa pozrieme na Volkswagen, o ktorom sa veľmi veľa hovorilo ku koncu roka, im, keďže majú štvrtinový podiel na európskom trhu, chýba 500-tisíc áut, ktoré by pred covidom ešte predávali a dnes si to nikto nekupuje, to znamená, ani ich nevyrábajú,“ priblížil Križanský. Toto vedie k zatváraniu fabrík, Volkswagen ich zatvoril dve, vysvetlil.
Expert skonštatoval, že európsky automobilový trh si zrejme nevydýchne ani v roku 2025. Poukázal na dovozné clá, ktoré pravidelne skloňuje americký prezident Donald Trump. Napríklad pre Slovensko by to bol vážny problém, keďže USA sú najväčším trhom, kam Slovensko exportuje autá.