Na hlavný obsah

Nové aj jazdené autá sú stále drahšie, európsky automobilový priemysel je v kríze. Čo je za tým?

Flotila vozidiel v Európe starne.

Nové aj jazdené autá sú stále drahšie, európsky automobilový priemysel je v kríze. Čo je za tým?
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Minulý rok na Slovensku pribudlo viac ako 30-tisíc zánovných áut do autobazárov alebo na webové stránky, čo je medziročne nárast o viac ako deväť percent. Záujem o jazdené vozidlá však klesá. Európsky automobilový priemysel je zároveň v kríze, skonštatoval v Aktuálne :24 riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský.

Európania vo všeobecnosti kupujú áut menej ako pred niekoľkými rokmi. Reagujú tak na prudký nárast cien pri nových aj zánovných automobiloch.

S odvolaním sa na nemecké štatistiky Križanský priblížil, že v porovnaní s obdobím pred pandémiou ceny nových áut priemerne stúpli o 16-tisíc eur. Kým v roku 2019 stálo nové vozidlo okolo 28-tisíc eur, v roku 2024 sa cena hýbala na úrovni 44-tisíc eur.

Čo sa týka zánovných, respektíve jazdených áut, aj tu zaznamenali vysoký rast cien. Za desať rokov zdraželi z približne 10 až 10,5-tisíc eur na zhruba 18,5 tisíc eur. Na vysoké ceny, prirodzene, zareagovali aj konzumenti. V hre je však aj iný faktor.

„Ľudia cítia istý pocit krízy a nie sú ochotní dávať peniaze na takéto veľké výdavky. Samozrejme, výrazne veľké navýšenie ceny áut, takisto dáva potrebu počkať, nekupovať. Sú opatrní nielen kvôli tomuto, ale z týchto dôvodov aj používajú dlhšie svoje aktuálne auto,“ vysvetlil riaditeľ SEVA.

Ďalšie problémy európskeho trhu

Križanský doplnil, že tento jav so sebou priniesol aj efekt, kedy flotila vozidiel v Európe, vrátane Slovenska, starne.

Pre európske automobilky sa však aj zmenšuje trh. Fabriky naprieč Európou preto aktuálne využívajú zlomky svojich kapacít. Ako priblížil, v ČR a SR automobilky pracujú na úrovni 75-80 percent svojich kapacít, nemecké a francúzske okolo 50-55 percent a niektoré talianske fabriky pod 40 percent.

„Napríklad, keď sa pozrieme na Volkswagen, o ktorom sa veľmi veľa hovorilo ku koncu roka, im, keďže majú štvrtinový podiel na európskom trhu, chýba 500-tisíc áut, ktoré by pred covidom ešte predávali a dnes si to nikto nekupuje, to znamená, ani ich nevyrábajú,“ priblížil Križanský. Toto vedie k zatváraniu fabrík, Volkswagen ich zatvoril dve, vysvetlil.

Expert skonštatoval, že európsky automobilový trh si zrejme nevydýchne ani v roku 2025. Poukázal na dovozné clá, ktoré pravidelne skloňuje americký prezident Donald Trump. Napríklad pre Slovensko by to bol vážny problém, keďže USA sú najväčším trhom, kam Slovensko exportuje autá.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika