Jedinečné číslo každého železničného priecestia môže pri zrážke vlaku s autom zachrániť životy zranených. Stačí ak ho svedkovia nadiktujú záchranárom, ktorí sa tak dostanú na miesto nehody skôr.
Jedinečné identifikačné číslo na železničných priecestiach v Nitre sme hľadali trochu dlhšie. Hoci býva na výstražných krížoch alebo na skrini výstražníka nalepené po celom Slovensku už takmer 13 rokov, nie všetci oslovení vodiči o ňom vedeli.
Dôležité je, aby svedok pri zrážke vlaku s autom nahlásil tento kód záchranárom. „Vďaka tomuto číslu vedia operátori tiesňovej linky okamžite lokalizovať, kde sa nehoda stala a vyslať tam príslušnú ambulanciu záchrannej zdravotnej služby,“ vysvetľuje Danka Capáková z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR.
Bezpečnosti na železniciach sa v Správach z regiónov venoval redaktor Miroslav Lyko:
Psychológ upozorňuje, že svedok nehody nemusí vždy reagovať racionálne. „Vtedy prepíname tie emocionálne pudové časti nášho mozgu. Keď však operujeme s touto myšlienkou, môžeme sa obzrieť, prípadne hľadať túto informáciu,“ hovorí neuropsychológ Robert Krause.
Systém má, podľa železníc, aj preventívny účinok, keďže môže na základe rýchlej a spoľahlivej identifikácie priecestia zabrániť hroziacej zrážke.
„Stačí len, aby vodič nahlásil kód so štvormiestnym číslom. Vďaka opatreniu na zastavenie prichádzajúceho koľajového vozidla, môže zachrániť život ľuďom uviaznutým vo vozidle na priecestí alebo v jeho blízkosti,“ objasňuje hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Za posledných päť rokov došlo na Slovensku na železničných priecestiach k 213 zrážkam. Zahynulo pri nich 46 ľudí a 51 bolo zranených.
Železnice pripomínajú, že najčastejším dôvodom týchto nešťastí sú vodiči, ktorí porušujú pravidlá cestnej premávky napríklad tým, že vchádzajú na priecestie, už keď bliká červená.