Na hlavný obsah

Pána Igora zlákala nízka cena značkovej brúsky. Balík ani neotvoril a už zaplakal. Nechcený tovar nemá komu vrátiť

Poradíme vám, ako sa na internete nenechať oklamať.

Pána Igora zlákala nízka cena značkovej brúsky. Balík ani neotvoril a už zaplakal. Nechcený tovar nemá komu vrátiť
Brúska, ktorá páni Igorovi prišla na dobierku. (Foto: STVR)

Nakupovanie cez internet preferuje až 80 percent Slovákov. Pre viac ako tri štvrtiny z nich je rozhodujúca cena. Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie čoraz viac obľubujeme nákupy na dobierku.

„Spotrebitelia v domnienke, že majú istotu, že im tovar príde, využijú túto možnosť. Často sú prekvapení, keď doma otvoria obsah a nie je tam očakávaný kvalitný značkový tovar, ale často sú to falzifikáty výrobkov,“ uviedla metodička Odboru ochrany spotrebiteľa Judita Šenkárová.

Obrovská zľava značkovej karbobrúsky či možnosť zaplatiť až pri dodaní tovaru zapôsobili aj na pána Igora.

„Som si myslel, že pred Vianocami robia výpredaj, tak som to vypísal, prišiel mi potom potvrdzovací e-mail, kde bolo, že záruka tri roky, na dobierku, doprava zadarmo. Vyzeralo to vierohodne,“ priblížil Igor Solovič.

Objednal si značkovú brúsku za 90 eur, pričom na internete ju bežne predávajú za 200 eur. Internetový obchod Zjypio ju však ponúka so zľavou 96 percent – namiesto 2 100 eur tak zaplatíme iba 90 eur.

No rovnakú brúsku, ktorá prišla pánovi Igorovi, kúpime na čínskej internetovej stránke za 30 eur.

Banka reklamáciu zamietla

„Hneď som išiel do banky a som im to preukázal, že ani dodávateľ tam nie je ani číslo telefónu, poslali úplne iné veci, aby ich zablokovali. Tvárili sa, že mi chcú pomôcť,“ povedal pán Igor.

Videl, že peniaze z jeho účtu ešte neodišli a platba je označená ako rezervovaná, chcel ju preto zastaviť. Banka však jeho reklamáciu zamietla ako neopodstatnenú z dôvodu, že platba bola úspešne autorizovaná a potvrdená správnym PIN kódom.

„V tomto prípade už nie je možné transakciu stornovať. Banka už nemá vplyv na tok peňazí medzi obchodníkom a kuriérskou spoločnosťou. Rezervácia totiž neslúži klientom ako prechodné obdobie, počas ktorého môžu odvolať autorizovanú transakciu. Slúži len na zarezervovanie prostriedkov na platbu a ako informácia pre majiteľa účtu o výške zostatku na účte,“ vysvetlila hovorkyňa Slovenskej sporiteľne (SLSP) Marta Cesnaková.

„Odporučili mi kontaktovať priamo predajcu. Pritom vedeli, že sa na predajcu nedá obrátiť,“ dodal pán Igor. Nevie totiž na koho.

Kontaktné údaje predávajúceho nenájdeme na webovej stránke ani na objednávke. Chýba tiež faktúra za nákup. Vo väčšine prípadov býva adresa predajcu uvedená na obale balíka. Ani tam ju však v tomto prípade nenájdeme.

Zostáva len podať trestné oznámenie

Pánovi Igorovi tak ostáva podať trestné oznámenie. Keďže je však spôsobená škoda nižšia ako 266 eur, nejde o trestný čin. Ozvať sa však môžu viacerí oklamaní a spoločne podať hromadné trestné oznámenie.

Počas prípravy reportáže pán Igor kontaktoval štáb STVR s tým, že mu kuriérska spoločnosť ponúkla pomoc.

„Pokúsime sa spojiť s odosielateľom tohto balíka a dohodneme štandardný spôsob, akým môže pán Solovič nechcený tovar vrátiť späť. Zároveň zabezpečíme to, aby mu odosielateľ balíka vrátil peniaze na jeho bankový účet,“ priblížil prevádzkový riaditeľ GLS Ján Prečuch.

„Pánovi Igorovi v tomto prípade odporúčame kontaktovať aj Slovenskú obchodnú inšpekciu, aby varovala ostatných spotrebiteľov pred takýmto nekalým konaním,“ uviedol riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma.

Pána Igora predbehol štáb STVR a podal podnet. Dnes tento e-shop nájdeme na zozname rizikových internetových obchodov, ktorý zverejňuje Slovenská obchodná inšpekcia.

„Ide o zoznam, kde sa snažíme uviesť takýchto šlendriánskych predajcov. Nie je to úplne konečný zoznam, že ak tam predajcu ešte nenájdete, tak je seriózny. Platí to opačne. Ak ho tam nájdete, tak určite od neho nenakupovať,“ vysvetlil vedúci Odboru ochrany spotrebiteľa Marián Jargaš.

Praktický ťahák

Na príklade tejto webovej stránky sme pripravili praktický ťahák, ktorý pomôže orientovať sa na internete. Prvým varovným signálom, že sa nás snažia oklamať, je podozrivo nízka cena.

„Spotrebiteľ by sa tiež mal pozrieť na iné e-shopy a porovnať si, či tá cena, za ktorú sa predáva na tejto konkrétnej webstránke, je skutočne reálna. Vidíme tu 95-percentnú zľavu z 1 800 eur na 90 eur. Predávajú to aj iné e-shopy za 90 eur?“ povedal Kužma.

Seriózny e-shop ponúka platbu kartou a nielen dobierkou, ako je to v tomto prípade. „Klientom vždy odporúčame platiť kartou online priamo predajcovi, aby sme pomocou služby chargeback vedelo riešiť vymáhanie dlžnej čiastky cez kartovú spoločnosť,“ uviedla Marta Cesnaková zo SLSP.

Balík nemusíte prevziať

Nákup na dobierku si nemýľte s nákupom v kamennej predajni. „V zmysle zákona o poštových službách nemožno trvať na otvorení zásielky pred jej prevzatím. Poštová zmluva je uzatvorená medzi odosielateľom zásielky a poštovým podnikom a vzniká vybraním zásielky. Za obsah zásielky zodpovedá odosielateľ, nie poštový podnik,“ vysvetlila hovorkyňa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb Adriana Volfová.

„My ako kuriérska spoločnosť nie sme predajcom tovaru a preto nemôžeme zodpovedať za obsah balíka a za tovar, ktorý v tom balíku je. Za to nesie zodpovednosť len a len odosielateľ,“ povedal prevádzkový riaditeľ GLS Ján Prečuch.

Ak sa nám ale balík nepozdáva, nemusíme ho prevziať. „V prípade, ak mi príde balík, ktorý je poškodený alebo v prípade, ak mi príde balík, ktorý som si vôbec neobjednal, mám právo prevzatie takéhoto balíka odmietnuť. Následne neplatím ani dobierku,“ dodal Filip Kužma.

Tovar kúpený online môžeme vrátiť do 14 dní bez uvedenia dôvodu. Ak však predajca neposkytuje oficiálny postup ani adresu na vrátenie tovaru, takému nákupu sa vyhnite.

„Potrebujete adresu predávajúceho aj kvôli tomu, že ak vám náhodou výrobok spôsobí nejakú škodu, tak si môžete jej náhradu od neho vymáhať,“ povedal Marián Jargaš.

Pri riešení prípadnej reklamácie je každý dôkaz dobrý. Faktúru či objednávku si preto odložte, prípadne si spravte snímku obrazovky z nákupu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika