Na hlavný obsah

Pani Vanda mala auto na operatívny lízing. Po nehode očakávala, že ho opravia a bude na ňom ďalej jazdiť, no mýlila sa

Lízingová spoločnosť zrušila zmluvu.

Pani Vanda mala auto na operatívny lízing. Po nehode očakávala, že ho opravia a bude na ňom ďalej jazdiť, no mýlila sa
Na snímke auto, ktoré si požičala pani Vanda. Foto: STVR

Operatívny lízing ako dočasný prenájom je pre mnohých ľudí či firmy jedným zo spôsobov, ako si zabezpečiť auto. Rozhodla sa preň aj pani Vanda. Mala však autonehodu. Očakávala, že po oprave jej auto vrátia, no nestalo sa tak. Poisťovňa skonštatovala totálnu škodu, lízingovka zrušila zmluvu a auto sa krátko na to objavilo v autobazári.

Firma Vandy Pirkovej využívala auto od spoločnosti Arval v rámci operatívneho lízingu od marca 2023. „Platili sme ho, bolo to asi 300 eur mesačne. To auto však pre nás bolo nutné. S týmto sme boli veľmi spokojní. Prešli sme na ňom asi 15-tisíc kilometrov,“ spomína pani Vanda.

Dňa 12. augusta 2023 však mala nehodu a auto skončilo mimo cesty. Auto počas nehody skončilo mimo cesty. Keďže súčasťou mesačného nájmu bola aj havarijná poistka, pani Pirková očakávala, že auto bude môcť po oprave ďalej využívať.

Tvrdí tiež, že oprava mala podľa servisu trvať približne týždeň. „Keďže nám povedali, že auto nám vrátia do približne piatich dní, nechali sme v ňom menej dôležité osobné veci – či už to bolo oblečenie alebo detská autosedačka,“ vysvetľuje.

Počas tejto doby jej Arval bezplatne poskytol náhradné vozidlo. Desať dní po nehode však prišiel email, v ktorom jej spoločnosť oznámila ukončenie nájomnej zmluvy. „Vážený klient, radi by sme Vás informovali, že poškodenie vozidla bolo vyhodnotené ako nerentabilná oprava, vplyvom čoho bude tento kontrakt k dnešnému dňu ukončený,“ píše sa v dokumente.

Rozhodla poisťovňa

O tom, že oprava sa neoplatí rozhodla poisťovňa, v ktorej bolo vozidlo havarijne poistené. „Poisťovňa vyhodnocuje kalkuláciu na základe posúdenia servisom alebo odborným znalcom. Táto kalkulácia zahŕňa všetky postupy a servis potrebný na uvedenie vozidla do pôvodného stavu pred nehodou, vrátane lakovania a výmeny dielov,“ vysvetľuje riaditeľka odboru komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Lucia Strnad Muthová.

Ako sa poisťovňa k rozhodnutiu auto neopraviť dopracovala? Najprv určila všeobecnú hodnotu vozidla pred poškodením. V tomto prípade ide o vyše 12-tisíc eur (bez DPH). „Všeobecná hodnota vozidla samozrejme závisí najmä od veku a typu auta. Poisťovňa vychádza z rôznych verejne dostupných zdrojov,“ pokračuje Strnad Muthová.

Ak predpokladané náklady na opravu presahujú zmluvne dohodnuté percento všeobecnej hodnoty auta, takéto udalosti poisťovne pri havarijnom poistení riešia ako totálnu škodu. „V tomto prípade to bolo 70 percent. Toto číslo závisí od konkrétneho poistného produktu alebo od zmluvných dojednaní, ktoré sú uvedené v poistnej zmluve,“ dodáva.

„Rozhodnutie o totálnej škode bolo prijaté poisťovňou, čo spoločnosť Arval Slovakia rešpektovala a čo viedlo k ukončeniu kontraktu. Spoločnosť Arval Slovakia postupuje vždy v súlade so zmluvnými podmienkami a príslušnou legislatívou,“ uvádza Petra Jamrichová z Arval Slovakia.

Opravu nepovolila

Keďže poisťovňa opravu nepovolila, v ďalšom kroku ohodnotila havarované auto. Odborne sa mu hovorí použiteľné zvyšky. Tie vyčíslila na 5 600 eur (bez DPH). „Použiteľné zvyšky sa stanovujú prostredníctvom online aukcií, dražieb havarovaných vozidiel alebo výpočtom podľa znaleckého posudku,“ vysvetľuje odborník na poistné plnenie Juraj Repčok.

Keď sa od všeobecnej hodnoty vozidla odpočítajú použiteľné zvyšky vozidla a spoluúčasť, výsledkom je poistné plnenie. „Podľa Všeobecných obchodných podmienok je povinnosťou nájomcu uhradiť spoluúčasť,“ tvrdí Jamrichová.

Spoluúčasť 328 eur pani Pirková dodnes nezaplatila. Tvrdí, že pre nesúhlas so spôsobom riešenia poistnej udalosti. Poškodenie auta nebolo totiž podľa jej laického odhadu rozsiahle. „Nevedela som, v akom stave je to auto. Mohla som si myslieť, že pri prevoze niečo pokazili alebo sa niečo stalo. Keďže som ho nevidela, nemohla som to posúdiť,“ dodáva.

Rozhodnutie poisťovne a lízingovej spoločnosti však pani Pirková nemohla ovplyvniť, keďže auto mala len v prenájme. „Arval je aj naďalej majiteľom vozidla. Má teda vlastnícke práva a môže sa rozhodnúť, ako s týmto vozidlom naloží,“ objasňuje Repčok.

Ďalšie prekvapenie

O necelé dva mesiace sa pani Pirková dočkala ďalšieho prekvapenia. Auto, ktoré mala v prenájme a o ktorom si myslela, že po totálnej škode skončí na vrakovisku alebo rozpredané na náhradné diely, našla v ponuke autobazáru ako plne pojazdné.

„Skoro som odpadla, keď som to videla. Normálne naše auto s našou ŠPZ, našimi vecami vo vnútri, rovnakým VIN číslom a presným počtom kilometrov. Bolo to naozaj naše auto,“ spomína.

„Totálna škoda neznamená, že auto je úplne neopraviteľné alebo že by po prípadnej oprave nemohlo byť opäť bezpečne používané v premávke,“ vysvetľuje Repčok.

Arval takéto vozidlá predáva prostredníctvom spolupracujúcich predajcov. Pani Pirkovú však prekvapila cena, za ktorú sa auto v bazári predávalo, necelých 9 500 eur. Hodnota použiteľných zvyškov bola poisťovňou vyčíslená na menej, na 5 600 eur bez DPH, s daňou 6 720 eur. 

„Som komisný predajca havarovaných vozidiel pre spoločnosť Arval. Vozidlá sa inzerujú a v prípade záujmu sa vozidlá po obhliadke odpredávajú záujemcom. Pri záujme o vozidlo si nechám vystaviť zálohovú faktúru a následne vystavíme ostrú faktúru na kupujúceho. Po úhrade faktúry kupujúcim uhrádza naša spoločnosť faktúru Arvalu,“ uvádza konateľ Magic Car s.r.o. Jaroslav Plevko.

Predaj za rovnakú sumu

Vozidlo, ktoré využívala pani Pirková predal teda Arval bazáru za rovnakú sumu, akú určila poisťovňa. „Vozidlo bolo predané autobazáru 25. 10. 2023. Od tohto dátumu bolo jeho majetkom. Ak sa kupujúci autobazár pokúšal predať dané vozidlo za vyššiu cenu, to už bolo na jeho rozhodnutí, keďže bolo jeho vlastníctvom,“ tvrdí Jamrichová z Arval Slovakia.

„Poisťovne považujú hodnotu použiteľných zvyškov za konečnú. Neskúmajú ďalej, či bolo vozidlo následne predané, ani za akú sumu – či nižšiu alebo vyššiu, než pôvodne určili,“ vysvetľuje Repčok.

„Skutočná cena zvyškov už nemá vplyv na výšku poistného plnenia, lebo tento proces už poisťovňa následne nevie kontrolovať ani ovplyvňovať,“ pridáva sa aj Strnad Muthová.

Spor pokračuje dodnes

Spor medzi firmou pani Pirkovej a Arvalom však pokračuje dodnes. Lízingová spoločnosť od nej prostredníctvom súdu žiada vyše 3 100 eur. V sume je zahrnutá nezaplatená spoluúčasť po dopravnej nehode, faktúry za náhradné vozidlo a jeho poškodenie či prekročenie maximálneho počtu kilometrov. Podozrenie zo zneužitia palivovej karty zase preveruje polícia a prokuratúra.

„Karta bola po nehode celý čas v aute. Tam ostala, neviem, čo sa s ňou stalo potom,“ tvrdí pani Vanda.

„Keďže v súčasnosti prebieha trestné konanie týkajúce sa zneužitia palivovej karty a civilné konanie o zaplatenie dlhu, k ďalším detailom sa nebudeme vyjadrovať,“ uvádza Jamrichová.

„Keď som zmluvu prvýkrát dostala e-mailom, poriadne som si ju neprečítala, a spätne ma mnohé veci prekvapili,“ spomína pani Vanda.

Užívateľ auta má povinnosti aj pri operatívnom lízingu, hoci väčšinu z nich zabezpečuje lízingová spoločnosť, ktorá je po celý čas vlastníkom auta. Na rozdiel od finančného lízingu, pri ktorom sa po zaplatení splátok stávate majiteľom auta. Pani Pirková tak bude musieť svoje konanie obhajovať pred súdom.

„Chcela by som určite upozorniť budúcich zákazníkov, aby si vždy radšej vopred všetko prečítali dvakrát aj trikrát a potom prípadne aj počítali s niečím takýmto, a že aj toto sa môže stať,“ dodáva pani Vanda.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko