Na hlavný obsah

V Banskej Bystrici sa pustili do diagnostiky kľúčového mosta. Jeho uzatvorenie by spôsobilo kolaps dopravy

Radvanský most nevyhnutne potrebuje opravu.

V Banskej Bystrici sa pustili do diagnostiky kľúčového mosta. Jeho uzatvorenie by spôsobilo kolaps dopravy
Radvanský most v Banskej Bystrici. Foto: STVR

Stav Radvanského mosta v Banskej Bystrici posúdia odborníci zo Žilinskej univerzity. Most ponad rýchlostnú cestu si vyžaduje opravu. Mesto ho síce nevlastní, uzatvorenie by však prinieslo dopravný kolaps.

Radvanský most v Banskej Bystrici je aktuálne zaradený v šiestom stupni, a teda nevyhnutne potrebuje opravu. Po zbúraní mosta v Kremničke sa stal pre mesto kľúčovým.

„Dopravu sme presmerovali. Keďže nám jeden most chýba, tak intenzita dopravy narástla. Práve preto sme sa rozhodli urobiť diagnostiku, skôr ako bola doporučená. Budeme čakať, aká bude odpoveď zo Žilinskej univerzity, aké budú odporúčania,“ vysvetlil primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko.

Diagnostike stavu Radvanského mosta sa v Správach z regiónov venoval redaktor Marek Pivoluska:

Prvá fáza diagnostiky

Odborníci sa aktuálne pustili do prvej fázy diagnostiky. Ak by most preradili do siedmeho stupňa, znamenalo by to havarijný stav a musel by sa uzavrieť.

„Kvalita výstuže, betónu, kvalita injektáže, spodnej stavby, toto všetko bude vstupovať do statickej analýzy a rozhoduje o tom práve statická analýza, aká bude únosnosť statickej konštrukcie. Pokiaľ bude veľmi nízka, most sa musí uzavrieť,“ priblížil Martin Moravčík zo Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity.

Most pritom nie je vo vlastníctve mesta. Kto a za čo by ho opravil je otázne. Primátor pripomenul, že spolu s Úniou miest Slovenska registrujú z 571 mostov tretinu v havarijnom stave.

„Je to alarmujúca situácia, ktorú chceme rokovať priamo s ministerstvom dopravy, pretože množstvo z týchto mostov nemá jasného vlastníka,“ dodal Nosko.

Ministerstvo zatiaľ o investícii do týchto mostov neuvažuje. „Ministerstvo dopravy má zo zákona vo svojej kompetencii len stav mostov na diaľniciach a cestách prvej triedy. Prípadné navýšenie objemu financií pre samosprávy alebo zriadenie rezervného fondu nie je v našej kompetencii“ uviedol rezort dopravy. V ďalšej fáze diagnostiky by mali zrealizovať záťažové skúšky, vykonať by ich mali v máji.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny