Na hlavný obsah

Výchovné zariadenia prejdú zmenami, niektoré môžu zaniknúť. Môžu im však chýbať odborníci

Kompletná reforma má byť realitou od septembra 2026.

Výchovné zariadenia prejdú zmenami, niektoré môžu zaniknúť. Môžu im však chýbať odborníci
Tomáš Drucker (Hlas-SD) Foto: TASR/Martin Baumann

Výchovné zariadenia prejdú zmenami. Reedukačné či diagnostické centrá čaká reforma a niektoré aj zaniknú. Rezort školstva reaguje na správu generálnej prokuratúry, ktorá upozornila na viacero nedostatkov a porušovanie práv detí. Podľa expertov bude najťažšie dostať k nim kvalitných odborníkov, ktorých nemajú dostatok ani školy.

Asi 65 percent detí, ktoré sú umiestnené v reedukačných centrách, neprešlo v posledných rokoch diagnostikou. Niektorým stačila len žiadosť rodičov o umiestnenie.

Reforme špeciálneho vzdelávania sa v Správach venovala Emília Tóth Lengyelová:

Juraj Bottka z odboru inklúzie, poradenstva a prevencie rezortu školstva uviedol, že diagnostiku vykonávali mimo diagnostických centier, ale nebola komplexná.

Po novom ňou bude musieť prejsť každý, pôjde o pobytovú formu. „Na maximálne 12 týždňov, po ktorých dôjde k rozhodnutiu, či sa dieťa vráti do svojho pôvodného domáceho prostredia, alebo pôjde do reedukácie po rozhodnutí súdom,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

Rezort plánuje niektoré zariadenia rušiť, či spájať. Novinkou bude aj to, že bude fungovať len jedno liečebno-výchovné sanatórium, v ktorom budú deti s najťažšími psychiatrickými diagnózami.

„Čo však nepredstavili je, čo presne bude s deťmi,“ povedala členka Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Tina Gažovičová (PS). „Sú to zariadenia, ktoré poskytujú deťom komplexnú odbornú starostlivosť napr. deťom so silnými poruchami pozornosti. Nie je zatiaľ úplne jasné, aká iná podpora bude týmto deťom poskytovaná,“ spresnila.

Nedostatok zamestnancov

Psychológ hovorí, že najväčším problémom je nedostatok zamestnancov. Napríklad liečebných psychológov majú centrá dvoch, potrebovali by ich trinásť. Podobne je to s asistentmi.

„Treba si povedať, že personál nie je ani na školách. Problém je, že nevieme, ako ich ministerstvo chce zohnať na takéto špecializované zariadenia,“ povedal psychológ z centra inkluzívneho vzdelávania Inklucentrum Viktor Križo.

Minister hovorí, že by sa zariadenia mohli o odborníkov deliť. Motivovať by ich mohli aj rôzne odmeny. „Kompenzačný príspevok vo výške 200 eur bude mať aj každý jeden zamestnanec v reedukačnom zariadení aj v diagnostických centrách,“ uviedol Drucker.

Okrem iného sa má zlepšiť spolupráca s rodičmi, o dieťa sa bude každý polrok zaujímať súd. Ten vyhodnotí, či do reedukačného centra ešte patrí. V rámci reformy tiež 16-roční budú musieť povinne absolvovať program osamostatnenia sa, aby sa lepšie začlenili do bežného života.

„Verím, že raz a navždy uzatvorí kapitolu hanby, ktorou sme boli konfrontovaní po správe generálnej prokuratúry,“ dodal Drucker.

Kompletná reforma výchovných zariadení a ich fungovanie po novom, by malo byť realitou od septembra roku 2026.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko