Na hlavný obsah

Opatrenia vlády segregáciu rómskych detí v školách neriešia, len menia jej formu, upozorňuje Amnesty International

Rómske deti stále čelia diskriminácii.

Opatrenia vlády segregáciu rómskych detí v školách neriešia, len menia jej formu, upozorňuje Amnesty International
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Rómske deti stále čelia zakorenenej diskriminácii vo vzdelávaní. Vplýva to zo správy Amnesty International a Európskeho centra pre práva Rómov. Organizácie vyzývajú vládu, aby čo najskôr prijala systémové opatrenia, ktoré ukončia segregáciu v školách. Rezort školstva reaguje, že sa tejto téme aktívne venuje.

Odkedy Európska komisia začala proti Slovensku konanie pre porušenie smernice o rasovej rovnosti, prešlo desať rokov. Judit Ignác z Európskeho centra pre práva Rómov upozorňuje, že za tú dobu sa zmenilo málo. Slovensko má stále najviac detí v segregovanom vzdelávaní naprieč celou Európskou úniou.

„Rómske deti na Slovensku sú umiestňované do segregovaných škôl, do etnických homogénnych tried. Tieto školy majú obyčajne menej zdrojov, majú horšiu infraštruktúru a často majú druhotriedne vzdelávanie,“ uviedla.

Riaditeľ Amnesty International Slovensko Rado Sloboda hovorí, že vláda síce prijala viaceré opatrenia. Tie však segregáciu neriešia, len menia jej formu.

„Rozšírenie kapacít v materských školách by teoreticky mohlo vytvárať priestor pre to, aby sa deti vzdelávali spoločne od raného veku,“ povedal. „Ak však nové triedy vznikajú vo vylúčených komunitách, to systém len reprodukuje oddelenie vo vzdelávaní už od ranného veku,“ upozornil.

Opatreniam pre rómske deti sa v relácii Rádiožurnál o 12.00 h venovala redaktorka Anna Lačoková:

V praxi je problémov viac

Problémov v praxi je podľa Vlada Rafaela z organizácie eduRoma viac, napríklad absencia varenej stravy v škole.

„Chudobné deti majú obrovské vitamínové deficity, sú strašne unavené, chodia často peši tri štyri km do školy a nemáme vyriešené autobusové spoje,“ vymenoval. Dodal, že učitelia sú veľmi frustrovaní, pretože nemajú personálne posily pedagógov.

Podľa splnomocnenca vlády pre rómske komunity Alexandra Daška musia okrem štátu ruky priložiť aj samosprávy či školské subjekty. Dôležitá je osveta tak Rómov ako majority.

„Stávajú sa aj prípady, keď robíme integráciu takej základnej škole a po čase nám rodičia nerómskych detí vyberú zo školy a ostane čisto segregovaná,“ priblížil. „Čiže toto je práca aj s rodičmi,“ zhodnotil. Dodáva, že treba počkať na výsledky opatrení.

Rezort školstva monitorovanie rizík segregácie už realizuje. „Výsledky monitoringu slúžia ministerstvu ako východisko pri ďalšom nastavovaní a vyhodnocovaní desegregačných a inkluzívnych politík, tiež k vytvoreniu systému cielenej podpory a pomoci rizikovým školám a lokalitám,“ uviedol rezort vo vyhlásení.

Ministerstvo odkazuje aj na viaceré synergické aktivity, ktoré postupne prispievajú k odstráneniu vylučovania oddeleného vzdelávania, tiež eliminácii ich negatívnych dopadov na deti zo znevýhodneného prostredia.

Celú reláciu Rádiožurnál si môžete vypočuť vo forme podcastu:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál