Na hlavný obsah

Mýto pre kamióny sa od júla zvýši o 40 percent. Prejaví sa to na cenách produktov, tvrdia autodopravcovia

Zavádzajú sa poplatky za znečistenie.

Mýto pre kamióny sa od júla zvýši o 40 percent. Prejaví sa to na cenách produktov, tvrdia autodopravcovia
Ilustračná snímka. Foto: TASR – František Iván

Od 1. júla sa mýto pre kamióny zvýši o 40 percent. Navýšenie nariaďuje smernica Európskej únie. Podľa autodopravcov sa zdraženie mýta prejaví na cenách produktov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyberie ročne o desiatky miliónov navyše.

Slovenskí autodopravcovia aktuálne platia za kilometer cesty 19 centov, po novom to bude 27 centov. Zdraženie mýta naprieč celou Úniou nariadil Brusel.

„Zvyšujú sa poplatky za znečistenie ovzdušia spôsobené premávkou a tiež poplatok za infraštruktúru,“ spresnila hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. „Zároveň sa zachovávajú tzv. množstvové zľavy a zavádzajú nižšie ročné sadzby daní z motorových vozidiel, ktorých cieľom je zlepšenie podnikateľského prostredia pre autodopravcov,“ dodala.

„Tento nárast je spôsobený smernicou Európskej únie, ktorá do toho mýta započítava ekologické dane,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský. Objasnil že sa započítava produkcia CO2, platí sa za produkciu prachu pri brzdení, pri otere pneumatík. Všetky tieto ekologické veci sú v tom mýte,“ zosumarizoval.

Zvyšovaniu mýta sa v reportáži v Správach venoval redaktor Timotej Pisch:

Autodopravcovia upozorňujú na rast cien

Autodopravcovia upozorňujú, že navýšenie ceny mýta prinesie zdražovanie tovarov a služieb. „Určite ich to poznačí v zmysle, že budú musieť tieto náklady preniesť do ceny prepravy,“ potvrdil prezident Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.

„Ak sa bavíme o vozidle, ktoré spraví 80-tisíc kilometrov na Slovensku, tak sa bavíme o približne šesťtisíc eur ročne, ktoré sú pre dopravcu neúnosné, aby ich sám zniesol vo svojich nákladoch,“ vysvetlil.

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že vďaka zvýšeniu mýta vyberie v tomto roku o 50 miliónov eur viac. Počas ďalších rokov by to malo byť ročne o 100 miliónov navyše.

„Trošku nás trápi jedna vec. My by sme ani nemali proti tomu mýtu nič, že sa to zdvihne o nejakých 40 percent. Máme ale takú trošku námietku proti tomu, pretože peniaze, ktoré sa vyberú na mýtnom systéme, by sa mali vrátiť späť do infraštruktúry,“ skonštatoval predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

V roku 2025 dvíhajú ceny mýta aj okolité krajiny. Slovensko tak bude mať aj naďalej jednu z najnižších cien za kilometer v Európskej únii.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika