Na hlavný obsah

ZSSK chce nakúpiť nové súpravy a vozne za vyše miliardu eur. Modernizáciu potrebujú podľa experta skôr koľajnice

Podľa experta je vek aktuálnych vozňov primeraný.

ZSSK chce nakúpiť nové súpravy a vozne za vyše miliardu eur. Modernizáciu potrebujú podľa experta skôr koľajnice
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Branislav Račko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje najväčšiu investíciu vo svojej histórii. Za viac než miliardu eur nakúpi nové elektrické veľkokapacitné vlakové súpravy a lôžkové vozne. Podľa železničného experta Jiřího Kubáčka je vek tých aktuálnych vzhľadom na ich životnosť primeraný. Modernizáciu potrebujú skôr koľajnice.

„Nakúpime batériové, elektrické aj veľkokapacitné jednotky a lôžkové vozne do nočnej dopravy. Ležadlové vozne do nočných vlakov zmodernizujeme. Cestujúci reálne pocítia túto zmenu o dva až tri roky,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Investícii ZSSK sa v Správach venovala redaktorka STVR Natália Dvoranová:

„V posledných 15 rokoch sa vynaložilo na modernizáciu vozidlového parku spoločnosti Slovensko už okolo jedenej miliardy eur, čo nie je úplne málo. Myslím si, že ďalšia investícia takmer rovnakého objemu je už trošku nad rámec potrieb,“ zhodnotil odborník na železničnú dopravu Kubáček.

„Priemerný vek vlakov dosahuje 16 rokov. Mnohé z nich sú poruchové a náročné na údržbu. Nočné vozne boli napríklad vyrobené v 80. rokoch. Tam tá výmena nie je už len otázkou komfortu ale najmä bezpečnej a spoľahlivej prepravy,“ pokračoval Drevický.

Dôležitejšia by mala byť oprava železníc

Odborník na železnice tvrdí, že moderné súpravy nemajú byť prioritou. Dôležité je opraviť koľajnice tak, aby nové vlaky nepoškodili. „Vozidlá sa nakupujú ľahšie, ako sa investuje do infraštruktúry. Nebude možné využiť ich konštrukčné vlastnosti na to, aby sa zlepšila doprava. Budeme sa voziť v nových pekných vláčikoch, ale nie je to koncepčné,“ pokračoval Kubáček.

„Zaoberáme sa rovnako modernizáciou tratí aj vozového parku. K modernizácii tratí však treba pristupovať systematicky s ohľadom na to, aby sme železnice neparalyzovali veľkým množstvom nekoordinovaných výluk,“ uviedlo Ministerstvo dopravy SR.

Pre zlý stav koľajníc sa pred vyše 2 rokmi vykoľajil napríklad český rýchlik Pendolino, ktorý smeroval z Prahy do Košíc. Stalo sa to neďaleko železničnej stanice v Žiline. Nešlo o ojedinelý prípad vykoľajenia vlaku. Cestujúcim to spôsobilo nepríjemnosti.

„Po nehode Pendolina sme naviazali so ŽSR intenzívnu spoluprácu. Spoločne sme identifikovali miesta, kde by mohlo k negatívnemu pôsobeniu infraštruktúry na naše vlaky dochádzať,“ dodal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Podľa Českých dráh sa odvtedy stav koľajníc na Slovensku zlepšil.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika