Ľudia na Slovensku si vytvárajú nízke alebo žiadne finančné rezervy. Asi dve tretiny má tento peňažný vankúš pod tisíc eur. Vyplýva to z údajov VÚB banky. Optimálna finančná rezerva je šesť mesačných platov.
Ak človek zarába 1 500 eur, každý mesiac by si mal zo svojej výplaty odložiť 150 eur. To je desať percent z príjmu. „Toto by malo byť u každého človeka, aby si zabezpečili svoju budúcnosť, taký ten povedomý vankúš spokojnosti,“ hovorí senior produktový špecialista VÚB Štefan Hronec.
Podľa odborníkov by však ľudia mali myslieť na niekoľko mesiacov dopredu. Človek nikdy nevie, či neskončí náhle bez práce, alebo, kedy sa mu pokazí domáci spotrebič. Množstvo Slovákov tak zatiaľ nerobí. Až 65 percent ľudí nemá vytvorenú žiadnu finančnú rezervu, ak áno, je to menej ako tisíc eur. V prípade ťažkých časov by malo ihneď po ruke šesťtisíc eur 15 percent Slovákov. Vytvorenú rezervu od šiestich do 12-tisíc má 20 percent populácie.
Dôvodom, prečo si Slováci nevytvárajú vyššie rezervy je napríklad to, že sme stále v Európskej únii krajinou s nízkymi príjmami. „Zároveň tá kultúra u nás je nastavená viac k míňaniu. Chceme ukázať, že máme nový mobil, nové auto, ideme na dovolenku,“ vysvetľuje makroekonomický analytik VÚB Michal Lehuta.
Šetreniu Slovákov sa v Správach venoval redaktor Silvester Roštár:
Šetrenie na horšie časy
Mesačne si odloží vyše 100 eur 44 percent ľudí. Potom je tu 19 percent ľudí, ktorí si dajú bokom menej ako 20 eur mesačne. Ak šetríme, tak v prvom rade na horšie časy. „Je to, samozrejme, vytvorenie finančnej rezervy. A taktiež sú to nákupy. Napríklad je to nákup nehnuteľnosti a tiež auta,“ objasňuje makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš.
Slováci sú konzervatívni. Banky preto vidia problém v tom, že ľudia najčastejšie držia peniaze na bežnom či sporiacom účte. Takto sa nezhodnocujú a o peniaze sa oberáme. „Kým pri krátkej rezerve je to úplne v poriadku, dlhodobá rezerva si vyžaduje produkty, ktoré majú vyšší potenciál, hlavne výnosový, aby tie ich peniaze dokázali porážať rast cien – infláciu,“ hovorí vedúci oddelenia produkt manažmentu Tatra Asset Managment Martin Smrek.
„Minulá výkonnosť predáva. Vidieť to aj na objeme investícií, kde tá historická výkonnosť za posledné roky je pozitívna. Tým pádom to aj ľudí motivuje vkladať peniaze do investičných produktov,“ dodáva Pavel Škriniar z Katedry ekonómie Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Ľudia by sa preto nemali báť svoje peniaze investovať. Tak to robí, zatiaľ, vyše milión Slovákov.