Nostalgickú jazdu historickým vlakom si vo štvrtok (1. 5.) mohli vychutnať cestujúci na trase zo Zvolena do obce Hronec. Súpravu ťahal parný rušeň nazývaný Štoker. Vyrobili ho v roku 1952.
Historický parný rušeň s označením 556.036, takzvaný „Štoker“, vyrábali v Plzni ako nákladnú lokomotívu. Potiahnuť osobné vagóny s cestujúcimi zo Zvolena smerom na Banskú Bystricu až po železničnú stanicu v Hronci mu teda nerobilo žiadny problém ani po vyše 70 rokoch od zostrojenia.
„Je to taký predstaviteľ takého vrchola konštrukcie parných lokomotív v Československu. Názov Štoker je preto, že tento rušeň mal v sebe mechanický prikladač uhlia, to znamená, že už nemusel kurič hádzať uhlie ručne,“ hovorí Peter Kálman z Klubu historickej techniky Zvolen.
Historickej jazde vlakom sa v Správach venoval redaktor Marek Pivoluska:
Rušňovodič Andrej Belko obsluhuje moderné rýchliky. Pri parnom rušni je to podľa neho nielen nostalgia, ale aj úplne iné riadenie stroja. „Novšie stroje si už vedia uregulovať výkon. Pri starších strojoch musíme ísť, ako hovoríme, s citom,“ vysvetľuje rušňovodič Andrej Belko.
Pripraviť parnú lokomotívu na jazdu nie je jednoduché. „Základná údržba – mazanie, čistenie od popola, trvá rádovo približne týždeň. Zakúrenie je rádovo približne osem hodín, kým sa to dostane do tlaku a kým sa to všetko zohreje. Robíme to deň dopredu,“ objasňuje Peter Szépe zo Spolku Výhrevne Vrútky.
Konkrétne týmto rušňom bola v roku 1980 slávnostnou jazdou ukončená pravidelná prevádzka parných rušňov na Slovensku.