Na rušnej Račianskej ulici v Bratislave sa cyklisti delia o chodník s chodcami. Navyše, cyklochodník križujú autá, ktoré vychádzajú z priľahlých rodinných domov a firiem.
O nebezpečné kolízie nie je núdza. Nespokojní majitelia nehnuteľností magistrát žiadajú, aby problém akútne riešil.
Chodník na Račianskej ulici v úseku od Nobelovej ulice po Peknú cestu má približne jeden kilometer. Vedie popred rodinné domy aj prevádzky firiem.
„My sa nebránime cyklistom. Tá ulica je všetkých,“ povedal obyvateľ Račianskej ulice Peter Ondris. „Toto nebola cyklotrasa. Toto bol len chodník a tu nebol nikdy problém,“ doplnil Dušan Horinek, ktorý je majiteľom autoservisu na Račianskej ulici.
Cyklotrasa už desiatky rokov
Bratislavský magistrát však tvrdí, že tento úsek je ako cyklotrasa v územnom pláne mesta vedený viac ako 30 rokov. „Podľa dokumentov, ktoré vieme dohľadať, vieme, že ten združený cyklochodník tu bol značený ešte pred rokom 1993,“ povedal hovorca hlavného mesta SR Bratislavy Peter Bubla.
Toto tvrdenie je ale v rozpore s informačným letákom z roku 2022. V ňom sa píše, že spoločnú cestičku pre chodcov a cyklistov zriadili a dopravnými značkami označili až po rekonštrukcii povrchu. Podľa magistrátu išlo o chybu.
„Keď sa pozrieme aj na verejne dostupné zdroje, ako napríklad StreetView na Google Maps, tak tam vidíme ešte v roku 2014 zaznačený tento združený chodník,“ uviedol Bubla.
„Zákon hovorí o tom, že na spoločnej cestičke pre chodcov a cyklistov, cyklista pri jazde nemôže ohroziť chodca,“ vysvetlil prezident Cyklokoalície Dan Kollár.
Zákaz parkovania na chodníku
Rekonštrukcia povrchu v roku 2022 obyvateľov síce potešila, no spôsobila im aj neželané komplikácie, napríklad zákaz parkovania na chodníku.
„Tu nebol nikdy problém, keď tu aj autá parkovali na chodníku. Vždy sa to dalo upratať tak, aby všetci prešli,“ uviedol Dušan Horinek. Podľa Petra Ondrisa sa k obyvateľom Račianskej ulice nedostane údržba, plynári, vodári či kominári.
„Žiadal som aj parkovacie miesta z magistrátu a pred dvoma rokmi mi povedali, že sa neuvažuje vôbec o parkovacích miestach, že by som bol ochotný si kúpiť,“ priblížil invalidný dôchodca Peter Németh, ktorý tiež býva na Račianskej ulici.
„Správca alebo mesto musí zabezpečiť možnosť dopravy pre všetkých – pre chodcov, autá aj zásobovanie domov, respektíve prevádzok. Treba sa na to pozerať komplexne a nie vytrhnuté z kontextu len čisto pre cyklistov,“ vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský.
„Stále sme boli v nádeji, že to vyriešia a urobia nám z toho parkovacie miesta pre špedičné firmy, pre plynárov, pre zákazníkov, ale nestalo sa tak. Magistrát toto riešenie niekoľko rokov ignoruje,“ povedala majiteľka firmy na Račianskej ulici Božena Braklová.
„Momentálne je to v schvaľovacom procese. Keď všetko dobre pôjde, tak by sa tam mohli ešte doznačiť parkovacie miesta pre či už obyvateľov alebo prevádzkarov,“ povedal Peter Bubla.
Nový asfalt prilákal viac cyklistov
Nový asfalt a chodník bez áut prilákal aj viac cyklistov. Pre obyvateľov, ktorí musia pri parkovaní prechádzať cez chodník to znamená aj viac kolíznych situácií.
„Keď sa dávajú trasy do poriadku a cyklisti majú lepší povrch a udeje sa to na dlhšom úseku, pritiahne to oveľa viac cyklistov. To je aj účel, ale je to treba spraviť poriadne,“ dodal Drahovský.
„Cyklisti sa výrazne zrýchlili a tak je pravdepodobnosť stretu s cyklistom veľmi veľká, vzhľadom na počet dvorov, ktoré tu sú,“ uviedol obyvateľ Račianskej ulice Štefan Rojík.
„Podobných riešení máme na Slovensku viacero a na viacerých miestach fungujú pomerne bez problémov. Nie je to nič nezvyčajné ani v zahraničí,“ skonštatoval Dan Kollár.
Dodal, že Cyklokoalícia nemá dátami alebo hodnovernými údajmi podložené, že by na tomto úseku dochádzalo ku kolíziám. „Za nás sme to úplne nezachytili, no vylúčiť to nevieme,“ povedal.
„Keď robíte takýto projekt, najprv musíte zanalyzovať to miesto, aké sú rozhľadové podmienky, kto tam chodí, koľko je tam chodcov, koľko je cyklistov a ako chodia. Ako tam vozidlá parkujú do rodinných domov a tak ďalej,“ vysvetlil dopravný analytik Drahovský. Podľa Štefana Rojíka sa obyvateľov ulice nikto na názor nepýtal.
Spomaľovače situáciu nezlepšili
Po sťažnostiach obyvateľov magistrát na niekoľkých miestach vyznačil vizuálne spomaľovače a osadil dopravné značky. Zlepšenie situácie to však podľa obyvateľov neprinieslo.
„Za posledných deväť mesiacov máme osem kolízií a vie o tom aj magistrát,“ povedal Peter Ondris.
„Vodič v takomto prípade musí byť obozretný. Musí dohliadať na to, či sa po chodníku nepohybujú chodci a cyklisti, tomu prispôsobiť aj rýchlosť svojej jazdy a dať im aj prednosť,“ konštatuje za magistrát hovorca Peter Bubla
„Určite ide do nejakej miery o kompromis. Hlavné mestské radiály, ako je Račianska ulica, by si zaslúžili samostatnú oddelenú cyklotrasu od chodníkov, ideálne vedenú po oboch stranách,“ skonštatoval Dan Kollár.
Podľa Petra Bublu to však neumožňujú šírkové pomery. „Keby sme sa pustili do budovania samostatnej cyklotrasy v tomto úseku, tak by to už zasahovalo do komunikácie,“ vysvetlil.
Zrealizovať je však možné ďalšie opatrenia, ktorá zvýšia bezpečnosť chodcov, cyklistov aj vodičov áut. Napríklad vizuálne spomaľovače pred výjazdmi z dvorov.
„Keby sa tie mačacie hlavy použili tak, že by vytvorili menší odstup, ktorý by prirodzene toho cyklistu navádzal trochu viac obísť bránu a nie prejsť priamo pred ňou,“ vysvetlil Dan Kollár.
„Navyše, ak je niekde povolený vjazd, bežne sa to robí tak, že sa tam dáva žlté blikajúce svetlo. Čiže akonáhle sa začne brána otvárať, informuje sa na obidve strany, že vychádza vozidlo,“ doplnil Drahovský.
Presmerovanie cyklistov
Samotní obyvatelia za ideálne riešenie považujú presmerovanie cyklistov na opačnú stranu ulice.
„Na druhej strane je cyklotrasa a tam je omnoho menší počet možných výjazdov. Takisto sa to napája na ďalšie cyklotrasy,“ uviedol Štefan Rojík. „Máme za to, že ten združený chodník je tu opodstatnený,“ uzavrel Peter Bubla.
Hlavné mesto nad zrušením spornej cestičky pre chodcov a cyklistov neuvažuje. „Máme za to, že združený chodník je tu opodstatnený,“ uviedol Peter Bubla.
„Ja nemám problém v tom, aby cyklista nejakým spôsobom tadiaľto prešiel, ale keď je to označené ako cyklotrasa, tak si myslím, že je to nebezpečné aj pre cyklistov. Pokiaľ budú chodiť tak rýchlo, ako chodia doteraz,“ uzatvára Štefan Rojík.