Rýchliky Cracovia z Krakova cez Košice do Budapešti sa možno vrátia späť do vlakového grafikonu. Jazdili do roku 2010. Slovenské aj maďarské ministerstvo dopravy v tomto spojení zmysel vidia. Poliaci boli spočiatku proti. Zdá sa však, že zmenili názor.
Vlakom z Krakova cez Košice do Budapešti dal stopku poškodený most po povodniach pred pätnástimi rokmi. Odvtedy spojenie neobnovili. Šance na návrat rýchlika Cracovia sa však zvyšujú.
“Spustenie linky Budapešť – Košice – Krakov iniciuje ministerstvo dopravy. Po pôvodne zamietavých stanoviskách z Poľska sa postoj našich severných susedov zmenil a zdá sa, že už aj oni sú naklonení takémuto spojeniu,” informovala hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Zavedenie spoja by zrejme podporila aj maďarská strana. Pripomenula, že už v súčasnosti premáva medzi Budapešťou a Košicami sedem párov vlakov denne.
Rýchlikom, ktoré prepoja Krakov, Košice a Budapešť, sa v reportáži v Správach z regiónov venoval redaktor Ondrej Behún:
“Potenciál spojenia naznačuje fakt, že prepája Budapešť s 1,7 milióna obyvateľmi, Miskolc so 144– tisíc obyvateľmi, Košice s 224-tisíc obyvateľmi a Krakov s 809-tisíc obyvateľmi. Každé z miest má pritom silnú priemyselnú základňu,” uviedol maďarský rezort dopravy.
“V spolupráci s maďarskými kolegami máme vytvorené viaceré varianty, ako by mohol vyzerať cestovný poriadok. Navrhli sme spoločné stretnutie všetkých troch krajín, kde by sme chceli nájsť zhodu,“ pokračovala Poláčiková. Poľská strana do uzávierky na otázky neodpovedala.
Analytik: Trať má potenciál
Prevádzka takéhoto spojenia si vyžaduje dohodu medzi všetkými troma krajinami. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vznik takéhoto spojenia podporuje.
“Ak sa medzi krajinami dosiahne dohoda, ZSSK je pripravená zabezpečiť prevádzku tohto spojenia na slovenskom území a pokračovať v rokovaniach s partnermi v Poľsku aj Maďarsku o konkrétnych možnostiach spolupráce,” stojí v stanovisku národného dopravcu.
“Táto trať má veľký potenciál, pretože či už mesto Košice alebo mesto Prešov sú veľké mestá na Slovensku a spojenie s letiskom v Krakove, prípadne s inými mestami v Poľskej republike, by sme určite privítali,” dodal dopravný analytik Tomáš Burger.
Ak by sa vlakové spojenie podarilo spustiť, išlo by o jediné pravidelné priame železničné prepojenie Slovenska s Poľskom. V súčasnosti fungujú len sezónne turistické vlaky na trati Poprad-Tatry – Muszyna počas leta a zimy.