Aj deti, ktoré sú dlhšie hospitalizované v nemocnici, sa musia učiť. Pomáhajú im v tom vzdelávacie centrá priamo na oddeleniach. Jedno z nich zrekonštruovali v Národnom ústave detských chorôb (NÚDCH) v Bratislave. Odborník upozorňuje, že učiva je všeobecne veľa. Pre deti v nemocnici to môže byť ešte náročnejšie.
V detských nemocniciach musia učitelia učiť podľa osnov, ktoré sú aj v bežných školách. Pre deti, ktoré sú hospitalizované dlhodobo, je podľa odborníka náročnejšie zvládať taký nápor učiva.
“Mnohé z nich sú nervózne, mnohé sú vyčerpané. V nemocnici je to o to ťažšie, že tam je menej času, ťažšie podmienky, ale je umenie učiteľa vybrať podstatu, aby na základe toho žiak vedel,“ zhodnotil pedagóg, psychológ a odborník na vzdelávanie Miron Zelina.
“Vyučujeme podľa štátneho vzdelávacieho programu, len nemôžeme vyučovať všetky predmety. Náš rozvrh je trošku skrátený, ale hlavné predmety tu prebiehajú a vždy nadväzujeme na kmeňovú školu, na ročník dieťaťa a na jeho potreby,“ uviedla riaditeľka základnej školy v NÚDCH Štefánia Kmeťková.
Práve učitelia sú podľa odborníka na vzdelávanie v nemocniciach kľúčoví. “Je tam treba úžasne byť majstrom psychológie, nadviazať kontakt, dôveru, používať hravé metódy, aby sa dieťa tešilo z toho, čo robí, keď je v nemocnici. Hlavne sledovať, že v čom je dobrý a v čom je zlý, na čom môžem stavať,“ pokračoval Zelina.
Vzdelávaniu deťom v nemocniciach sa v relácii Správy venovala redaktorka Rebeka Filandová:
Vyučovanie začína po rannej vizite
Základnú a materskú školu navštevujú deti aj v Národnom ústave detských chorôb v Bratislave. Vzdelávacie centrá sú na každom oddelení. Jedno z nich teraz zrekonštruovali.
“Pre nás sú to otorinolaryngologické Vianoce. Je skvelé, že je možné, že akonáhle to zdravotný stav dieťaťa umožňuje, jednak to aj odpúta jeho pozornosť a jednak si doplní vedomosti a môže na sebe zase pracovať tak ako v bežnom živote,“ zhodnotila prednostka Detskej otorinolaryngologickej kliniky NÚDCH Irina Goljerová.
Deťom začína vyučovanie po rannej vizite a trvá až do obeda. “Potom prebieha školský klub a tam sa zase vychovávatelia, ktorí takisto sú špeciálni pedagógovia, venujú týmto deťom, dávajú im rôzne činnosti zaujímavé, alebo robíme projekty pre ne,“ dodala Kmeťková.
Riaditeľ NÚDCH hovorí, že cieľom nemocnice je postupne zrekonštruovať všetky vzdelávacie centrá. Chce, aby aj čas, ktorý deti a rodičia musia v nemocnici stráviť, bol pre nich príjemnejší.