Ľudia na Slovensku siahajú do peňaženiek čoraz hlbšie. Prvá vlna konsolidácie finančne zaťažila viac ako tri štvrtiny domácností. Vyplýva to z prieskumu agentúry FOCUS.
Pozreli sme sa na to, v ktorých oblastiach ľudia najviac pocítili zdražovanie. Jednoznačne pri cenách potravín to uviedlo vyše 80 percent. Takmer polovica opýtaných uviedla bývanie a energie. Vyše 40 percent respondentov pocítilo zdražovanie v službách a viac ako tretina opýtaných pri daniach a odvodoch.
Stravovanie v reštauráciách, kultúrne podujatia a zábava, dovolenky či oblečenie. Toto všetko si Slováci začali odopierať.
Podľa prieskumu 80 percent domácností pocítilo konsolidáciu. Podľa nich najviac zdraželi výdavky na potraviny, bývanie a služby. Mesačne im to tak zdvihlo rozpočet o 103 eur. Pri rodinách s deťmi až o 150.
Druhá vlna konsolidácie je za dverami a prieskum ukázal, že v ľuďoch vzbudzuje pocity hnevu, rezignácie a bezmocnosti.
Viac ako 70 percent očakáva skôr negatívne dopady, ďalšie zvyšovanie výdavkov. „Približne štvrtina ľudí nám odpovedala, že už nemajú žiadne finančné rezervy,“ potvrdil sociológ agentúry FOCUS Martin Slosiarik.
Dôsledkom konsolidácie na ľudí sa v relácii Správy venovali redaktorky Zuzana Chrenková a Monika Hajko:
Odborníci radia
Odborníci spísali rady, ktorých by sa mali ľudia držať, aby konsolidáciu pocítili čo najmenej.
“Znižovať, optimalizovať, zamyslieť sa, kde môžem ušetriť. Snažiť sa vytvoriť rezervu z tých ušetrených peňazí, aby som mohol byť pripravený na horšiu situáciu. Znižovať splátky úverov, pokiaľ je to možné, aj spájaním alebo len zistením si, či mi banka nevie poskytnúť napríklad nižšiu rokovú sadzbu ako pred rokom a investovať,“ poradila odborníčka na osobné financie Andrea Kasanická Straková.
“Pokiaľ by človek investoval 30 eur mesačne, pri priemernom zhodnotení ôsmich percent ročne by mohol mať o 15 rokov zhruba desať tisíc eur,“ uviedol generálny riaditeľ Partners Investments Maroš Ovčarik.
Najlepšou, ale aj najťažšou cestou je zvyšovať svoj príjem. Platí pravidlo, komu sa nelení, tomu sa zelení.
“Zvyšovať ich rekvalifikáciou, zvyšovať ich vzdelaním a vzdelávaním, zvyšovať ich napríklad nejakou kariérnou výzvou,“ dodala Kasanická Straková.
Veľa sa podľa odborníkov dá ušetriť, keď človek nenakupuje impulzívne, ale do košíka dá len to, čo potrebuje.