Sociálne siete sú v súčasnosti kľúčovým poľom, kde sa politici snažia mobilizovať podporu a osloviť nerozhodných voličov. Využívajú na to rôzne stratégie. Vyplynulo to z analýzy Carl Data Company, ktorá sledovala komunikáciu na sociálnych sieťach deviatich výrazných politických osobností v Česku. Najaktívnejší bol úradujúci premiér Petr Fiala so 699 príspevkami.
„Naše dáta ukazujú, že online kampane sa už zďaleka neobmedzujú len na zber lajkov. Sociálne siete sú dnes kľúčovým poľom, kde sa politici snažia mobilizovať podporu, profilovať svoju značku a osloviť nerozhodných voličov,“ uviedol CEO Carl Data Company Jakub Šiler.
„Rozdiely medzi jednotlivými stratégiami sú výrazné. Zatiaľ čo niektorí politici vsádzajú na masový dosah, iní cielia na emócie a konflikt. V oboch prípadoch však platí, že práve digitálny priestor sa stáva dôležitým bojiskom o hlasy,“ dodal.
Vsádzajú na rôzne stratégie
Report Od lajkov k hlasom 2025 mapoval komunikáciu politikov na Facebooku, Instagrame a TikToku v období 1. augusta až 23. septembra. Rozdelil ich do niekoľkých kategórií.
Masoví komunikátori sú Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (ODS) a Vít Rakušan (STAN). Je pre nich typický vysoký objem obsahu, široký záber tém a dôraz na reportáže z kampane i osobný život. Majú najväčší celkový dosah, avšak s priemerným zapojením publika.
Mobilizátormi sú Tomio Okamura (SPD), Kateřina Konečná (KSČM) a čiastočne Filip Turek z Motoristov. Vsádzajú na polarizujúce témy ako migrácia, energia, EÚ a konfrontačný štýl. Prinášajú menej obsahu, ale s vysokou mierou zapojenia publika.
Odborne zameraní sú líder kandidátky SPOLU Marek Výborný (KDÚ-ČSL) a predseda Pirátov Zdeněk Hřib. Komunikáciu stavajú na rezortných a komunálnych témach ako poľnohospodárstvo, bývanie a doprava. Publikum zasahujú menej, ale profilujú sa expertne.
Okrajová komunikácia je charakteristická pre Markétu Pekarovú Adamovú (TOP09). V komunikácii je okrajová a bez jasného dominantného rámca, čo však súvisí s jej avizovaným stiahnutím sa z vrcholnej politiky.
Najaktívnejší bol Fiala
Petr Fiala podľa analýzy publikuje veľmi vysoký počet príspevkov s pestrým mixom tém. Dominujú prevažne reportáže z kampane, kritika opozície, obrana vlády a sebaprezentácia. Doplnkovo sa vyskytujú aj témy ako ochrana demokracie, ekonomika, NATO či sociálne dávky.
Marek Výborný zverejnil 479 príspevkov, Okamura 454 a Rakušan 452. Na piatej priečke bol Andrej Babiš so 426 príspevkami. Najväčšiu časť jeho obsahu tvoria reportáže z kampane. Zameriava sa aj na kritiku vlády, osobný život a príležitostne aj na zdravotníctvo a európske témy.
Kampaňové príspevky tvoria najväčšiu časť obsahu, až 40 percent, a zároveň prinášajú vysoké množstvo interakcií. Kritika vlády patrí medzi najdiskutovanejšie okruhy, priemerne generuje vyše 500 komentárov a takmer štyritisíc lajkov na príspevok.
Stabilne vysokú odozvu má aj osobný život politikov. Polarizačné témy ako ceny energií, LGBT+, automobilový priemysel alebo vnútrokoaličná kríza dokážu vygenerovať nadpriemerný počet reakcií, aj keď tvoria menšiu časť obsahu.