Na hlavný obsah

Policajných špecialistov, ktorí kontrolovali kamióny, zatkla inšpekcia: Podozrievali ich, že berú úplatky

Prípad nie je ani po vyše roku a pol uzavretý.

policajné auto počas kontroly kamiónov
Väčšinu kontrol kamiónov urobili policajti v roku 2023. Foto: STVR

Kontroly kamiónov sa im zrejme stali osudnými. Policajných špecialistov zatkla pred vyše rokom inšpekcia ministerstva vnútra. Podozrievali ich, že spolupracujú s gangom autičkárov, berú úplatky a účelovo zastavujú kamionistov. Dodnes nie sú obvinení a na prípade sa vystriedalo niekoľko vyšetrovateľov. Čo to napovedá o práci policajnej inšpekcie? Zisťoval v relácii Reportéri redaktor Peter Žatko.

„Boli sme špecializované oddelenie, prioritne určené na kontrolu kamiónov, dodávok, nákladiakov. Jedného dňa k nám začali chodiť anonymné oznámenia, kde bolo napísané, konkrétne na firmu, ktorá pracuje pre jednu automobilku a vykonáva pre nich prepravy, že nedodržiava predpisy. Že má upravené vozidlá a podobne,“ uviedol bývalý policajt Krajského dopravného inšpektorátu PZ v Žiline Tomáš Vlčko.

„Najskôr sme sa tomu nevenovali, lebo bolo dosť inej roboty a potom sa začali tieto anonymy stupňovať. Boli tam tie veci podrobne opísané. Začali sme to kontrolovať a pri týchto kontrolách sme zistili, že tie veci z anonymu sa zakladajú na pravde,“ ozrejmil bývalý vedúci oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol Krajského dopravného inšpektorátu (KDI) v Žiline.

„Bolo tam poškodenie plachty na návese, poodtrhávané úchyty, pracky z návesov. Tovar, ktorý prepravujú, nebol zabezpečený, bol len voľne položený na ložnej ploche návesu. To je neprípustné, pretože je to závažné porušenie pravidiel cestnej premávky,“ povedal Vlčko.

Na kontroly chodili pravidelne

Disponujeme aj videom z obdobia, keď policajti kontrolovali prepravné firmy. „V povolenkách nemáme napísané, že sme povinní chodiť s majákmi,“ vyhlásil pri kontrole z februára 2024 zástupca prepravnej firmy.

„Niečo vám ukážem, poďte sa pozrieť. Každé vozidlo, jazdná súprava vykonávajúca nadmernú alebo nadrozmernú dopravu, čo je váš prípad, musí byť vybavené zvláštnymi svietidlami oranžovej farby v zmysle paragrafu toto toto to. Nemáte to splnené, pane,“ reagoval bývalý vedúci oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol KDI v Žiline.

Bývalý policajt Tomáš Vlčko prezradil, že tam chodili pravidelne a on sám tam bol na kontrole niekoľkokrát. Porušenia boli podľa neho stále rovnaké a šofér bol vždy iný. „Boli kvázi nepoučiteľní, parafrázoval by som šoférov, oni za to nemôžu, nariadil im to nadriadený, musím s takým autom ísť,“ uviedol.

Väčšinu kontrol kamiónov urobili policajti v roku 2023. Zhruba v tom istom období sa začala o nich zaujímať policajná inšpekcia. Podozrievali ich, že zneužívajú svoje právomoci a berú úplatky.

„Nastúpil som do služby, bolo to konkrétne 26. 3. 2024. Nastúpili sme do auta a vtedy zostane človek v nemom úžase, keď vidí kukláčov vychádzať spoza rohu s nabitými zbraňami, komplet plnej výstroji a idú smerom k vám a vy sa teraz dívate, čo sa vlastne deje,“ opísal Vlčko.

„Riešil som tie bežné administratívne roboty a som sa pozrel do dverí a zbadal som tam balistický štít, zbrane na mňa namierené, taser na mne namierený. Žiadna výzva, nič, iba mi povedali, že Martin, kľud, ruky na stôl,“ spomínal bývalý vedúci oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol KDI v Žiline.

Policajtov odviedli na inšpekciu

Po zatknutí policajtov ich odviedli na inšpekciu v Žiline, kde im oznámili dôvody, pre ktoré skončili v putách.

„Zo začiatku to bolo, že vozíme kradnuté autá z Poľska, potom sa to rozšírilo o branie úplatkov,“ povedal bývalý vedúci oddelenia cestného dozoru a špeciálnych kontrol KDI v Žiline.

„Mali sme údajne mať nejaké firmy a tie nám mali paušálne platiť 10-tisíc eur za to, že ich nebudeme kontrolovať,“ uviedol Vlčko.

„Dôvody, pre ktoré zadržali štyri podozrivé osoby, čiže štyroch policajtov, vyplývali z dôkaznej situácie v priebehu prípravného konania,“ vyhlásila hovorkyňa Úradu inšpekčnej služby (ÚIS) Andrea Dobiášová.

Podľa bývalého vedúceho oddelenia cestného dozoru a špeciálnych kontrol na KDI v Žiline ich podozrievali z nenáležitej odmeny, na neznámom mieste, v nezistenom čase. „Čo sa týka tej najpodstatnejšej veci, že berieme úplatky, že uprednostňujeme firmu, v podstate medzi firemný boj riešime tak, že jednu firmu naháňame a druhú necháme tak, lebo vraj máme od nich úplatok,“ informoval.

„S danou situáciou sa s vyšetrovateľom ÚIS stotožnil aj dozor vykonávajúci prokurátor, ktorý uznal, že uznesenie vydané vyšetrovateľom bolo spracované zákonne a konformne,“ pokračovala Dobiášová.

Kontroly spôsobovali firme problémy

„Prišli sme na inšpekciu tu v Žiline a tam som bol postavený pred hotovú vec a pýtali sa ma na jednu nemenovanú špedičnú firmu zo Žiliny, a potom som si to začal tak postupne kvázi spájať, že asi odkiaľ fúka vietor,“ opísal Vlčko.

„Potrebovali zastaviť tieto kontroly, aby firma mohla fungovať ďalej. Lebo ako sme robili tie kontroly, tá firma funguje just in time, proste 24 hodín denne. Keď sme zastavili kamión, taká tá klasická kontrola so všetkým trvala pol hodinu. On už mal prestoj a im to spôsobovalo problémy,“ konštatoval bývalý vedúci oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol KDI v Žiline.

Fakt, že kontroly spôsobujú firme problémy, priznal vo výpovedi aj jeden zo zamestnancov prepravcu.

„Nemôže sa stať, že by tovar v pravidelných intervaloch nedorazil do závodu. Pokuta v prípade omeškania v našom prípade je vo výške 666 eur za minútu,“ zaznelo počas výsluchu zamestnanca prepravnej firmy v novembri 2023.

Podľa bývalého vedúceho oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol na KDI v Žiline bol spúšťačom konateľ firmy. „Podľa toho, čo som čítal vo výpovedi, on si to tam vysvetľuje, že my mu robíme naschvál tieto účelové kontroly, vymysleli si agendu, išli s tým natvrdo za policajtami a rozbehlo sa to,“ uviedol.

Ako kamióny prepravujú

Opakovane sme boli na mieste, kde sa tovar nakladá. Chceli sme vidieť, ako ho kamióny prepravujú. Zavolali sme na číslo 158 a polícii sme povedali, že zo spoločnosti vozia kamióny nadrozmerné a ťažké náklady, ktoré nespĺňajú bezpečnostné prvky. Spýtali sme sa, či je možné na miesto poslať hliadku.

O necelú hodinu hliadka prišla. Aby mohol kamión odísť, musel prísť pracovník aj s popruhmi a naložený tovar uchytiť. Celá kontrola na mieste trvala takmer 40 minút.

„Akonáhle ukončíte jazdu, celé to dáte do poriadku, inak sa spracováva podnet. Pokiaľ vás znova zastavíme, bude vám odobraté evidenčné číslo. Pracky na uchytenie musia byť kompletne po celej plachte,“ upozornil policajt počas kontroly.

Oslovili sme firmy, ktoré spomínanú prepravu robia. Medzi nimi aj tie, ktoré policajti kontrolovali v roku 2023.

„Spoločnosť zabezpečuje nákladnú cestnú prepravu prostredníctvom externých dodávateľov na základe príslušných zmluvných vzťahov, a teda nákladnú cestnú dopravu samostatne nevykonáva. Od svojich dodávateľov vždy vyžadujeme, aby pri dodávke svojich tovarov a služieb pre našu spoločnosť vždy dodržiavali všetky právne predpisy, ktoré sa na ich činnosť vzťahujú,“ zaznelo v stanovisku subdodávateľa pre automobilku.

Oslovili sme aj dodávateľov

Oslovili sme preto aj dodávateľov, na ktorých sa firma odvoláva. Sú medzi nimi aj tí, ktorí predpisy porušili v minulosti, no aj dnes.

„Už v minulosti som niečo také počul, ale nejako to vždy zaniklo. Tak asi, neviem, kde je pravda. Oni to nemajú v tých pravidlách nakladania. Tam sú akési zvláštne podmienky, všetko pre tú automobilku. My sme to ako tú prepravu len prevzali ďalej ako pokračovateľ a to už je vlastne zabehnuté aj z minulosti. To sa nezačalo teraz voziť, viete, takže je to papierovo všetko podložené, ja tam nevidím žiadny problém,“ povedal zástupca prepravnej firmy.

„Dobrý deň, vzhľadom na pochybnosti o objektívnosti spravodajstva STVR a politického vplyvu v uvedenom médiu sa nebudeme vyjadrovať,“ zaznelo v stanovisku prepravnej firmy.

„Údajne majiteľ tej firmy, ktorú sme chodili kontrolovať, máme také nepriame informácie, že by to mal byť, podľa mňa je to biely kôň jednej z najsilnejších politických strán, ktorá pôsobí na Slovensku,“ prezradil Vlčko.

„Ako keby vymyslíme agendu, zničíme oddelenie, lebo čo sa stalo, to oddelenie bolo znefunkčnené na pol roka,“ zhodnotil bývalý vedúci oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol KDI v Žiline.

Prípad nie je uzavretý

Chceli sme vedieť, koľko kontrol kamiónov, ktoré prepravujú autodiely, urobili policajti od vlaňajšieho apríla, teda krátko po zatknutí policajtov. „Zistené porušenia podľa miesta udalosti, resp. kontroly štatisticky nevedieme, tak ich nemožno hodnoverne poskytnúť na konkrétnu ulicu,“ vyhlásila hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Žiline Zuzana Šefčíková.

Prípad podozrivých policajtov nie je ani po vyše roku a pol uzavretý. Doteraz ich neobvinili. Medzitým z polície odišli.

„Momentálne ešte nie je taká situácia, že by mohlo dôjsť k obvineniu konkrétnej osoby, pretože vyšetrovateľ potrebuje spracovať veľké množstvo zaistených dôkazov,“ uviedla hovorkyňa Úradu inšpekčnej služby Andrea Dobiášová.

Vyjadril sa aj bývalý funkcionár

O prípade sme hovorili aj s bývalým funkcionárom policajnej inšpekcie. „Podľa môjho názoru a bez znalosti vyšetrovacieho spisu, aj vzhľadom na dĺžku konania, nemajú dôkazy na to, aby ich obvinili. Tým, že ich zadržali ako podozrivých na základe operatívnych informácií a podozrievali zo zneužitia právomoci, korupcie, mohli sledovať iný účel,“ vyjadril sa bývalý funkcionár Úradu inšpekčnej služby.

„Bola by veľmi rýchla odpoveď, ak by agenta použili, či tí policajti zoberú od neho úplatok, alebo aspoň si nechajú sľúbiť, alebo nie. Boli by sme možno po mesiaci na jasnom, či v tej veci sa niečo nekalé deje, alebo nie a ide o štandardný výkon nejakej policajnej činnosti kontrolnej. Namiesto toho, oni urobili to, že s tými nekonkrétnymi podozreniami zadržali podozrivých a potom len čakali, že sa priznajú, no a keď sa nepriznali, nastal problém,“ reagoval obhajca podozrivých policajtov Matúš Harkabus.

„Strieľali naslepo a mysleli si, že sme naozaj takí ťažkí páchatelia. Spoliehali sa asi naozaj na to, že sme tie veci robili a mysleli si, že niečo na tých domových prehliadkach nájdu. Volá sa to tzv. ‚fishing expedition‘, ako rybačka, kedy nemáte nič, ale idete loviť dôkazy,“ skonštatoval Vlčko.

Striedali sa vyšetrovatelia

Nová, v poradí už štvrtá vyšetrovateľka, prípad dostala len nedávno a potrebuje čas, aby sa so spisom oboznámila. Prečo sa vyšetrovatelia menili, sme sa pýtali priamo niekoľkých z nich. Reagovala iba tá, ktorá ako prvá začala trestné stíhanie ešte v júni 2023.

„Dobrý deň, bohužiaľ na vaše otázky nemôžem zodpovedať, aj keď som vyšetrovala uvedený prípad, ale už na Úrade inšpekčnej služby Stred Banská Bystrica nepracujem. Skúste teda osloviť vedúceho oddelenia vyšetrovania,“ písalo sa v stanovisku bývalej vyšetrovateľky prípadu.

Nikto ďalší nereagoval. Ani inšpekcia nedala odpoveď na to, prečo sa na prípade vystriedalo niekoľko vyšetrovateľov. Vyjadrili sa len k jednému z nich.

„K zmene vyšetrovateľa došlo vo februári roku 2025 na základe žiadosti vyšetrovateľa, ktorý prechádzal na inú funkciu,“ vyhlásila hovorkyňa Úradu inšpekčnej služby Andrea Dobiášová.

„Ak to má v poradí už štvrtý vyšetrovateľ inšpekcie, môže to byť dôkazom, že nevedia, čo s tým. Ak nenasadili agenta na nich, tak takáto korupcia sa ťažko dokazuje, pokiaľ by nesvedčil niekto zvnútra skupiny. A ak ho aj nasadili, podľa stavu veci nič nezistili,“ hodnotil bývalý funkcionár Úradu inšpekčnej služby.

Zničili mu kariéru

„Nevidím absolútne žiadny priestor, na ktorom by bolo možné komukoľvek z týchto podozrivých vzniesť obvinenie. Tie podozrenia sú príliš nekonkrétne, podozrenia z korupčného konania sú úplne nekonkrétne. Je to postavené na domnienkach, potiaľ je to v poriadku, však teda informácie treba preveriť. Ale ten postup pri invazívnych úkonoch a po nich, ja vidím veľkú dávku amaterizmu a takej liknavosti vo vyšetrovaní,“ vyjadril sa obhajca podozrivých policajtov Matúš Harkabus.

„V tomto štádiu trestného konania sa nebudeme vyjadrovať z dôvodu možnosti zmarenia vyšetrovania,“ povedal hovorca Krajskej prokuratúry v Žiline Martin Kokles.

„Zničili mi meno, zničili mi kariéru, zničili mi zdravie a už som zúfalý z toho,“ priznal Vlčko, ktorý už zažil jeden spor. V roku 2016 mu na oddelenie prišla obálka, kde bol podľa jeho slov obvinený zo zneužitia právomoci verejného činiteľa.

Prípad, tiež z dielne policajnej inšpekcie, podľa obvinenia spočíval v tom, že kázal svojmu kolegovi, aby šoféra za priestupok vyriešil 15-eurovou pokutou.

„No a zrušili mi obvinenie a o pol roka mi prišlo nové uznesenie, kde zo mňa urobili návodcu, z kolegu urobili páchateľa a toto sa ťahá, prosím pekne, už desať rokov,“ prezradil Vlčko.

„S tým, ako v súčasnosti ten úrad inšpekcie vyzerá, na ktorých veciach robia prioritne, na čo sa tlačí, tak jednoducho aj toto je, myslím si, že trošku ovocie, prípad, na ktorý sa pýtate, takéhoto prístupu na úrade inšpekcie,“ skonštatoval Harkabus.

Prezumpcia neviny

„Pokiaľ ide o úroveň práce ÚIS, vyšetrovatelia majú plnú dôveru ministra vnútra. V prípade, že vedenie ÚIS, zástupcovia prokuratúry alebo zástupcovia justície v tejto súvislosti oslovia ministra vnútra, bude samozrejme otvorený debate o zefektívnení činnosti ÚIS,“ vyhlásil hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.

„Robili sme si dobre robotu, asi sme na niečo prišli. Stali sme sa nepohodlnými, nevyvíjali sme nátlak, robili sme to, čo máme robiť,“ zhodnotil bývalý vedúci oddelenia Cestného dozoru a špeciálnych kontrol KDI v Žiline.

„Môže ísť o ďalší prípad, ktorý dokresľuje, v akej kondícii je policajná inšpekcia,“ povedal bývalý funkcionár Úradu inšpekčnej služby. „Takže aj takto funguje policajný zbor. Prezumpcia neviny neexistuje, je len na papieri,“ uzavrel Vlčko.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko