Na hlavný obsah

Poliaci dokončili kompletnú rýchlocestu k slovenským hraniciam, pokračovanie na slovenskej strane však chýba

Nová poľská cesta má aj medzinárodný význam.

Poliaci dokončili kompletnú rýchlocestu k slovenským hraniciam, pokračovanie na slovenskej strane však chýba
Nová poľská cesta má aj medzinárodný význam. Foto: STVR

Poliaci dokončili prvú kompletnú rýchlocestu k slovenským hraniciam. Dopravu na poslednom úseku spustia vo štvrtok (23. 10.). Pokračovanie na slovenskej strane však chýba. Tri časti kysuckej D3 ešte stavať nezačali, sú však bližšie k realite.

Poliaci na juh ťahajú aj rýchlocestu z Krakova do Tatier a napokon mimoriadne dôležitá je Via Baltica, ktorá spája Pobaltie, Poľsko, Slovensko a pokračuje na juh.

Kým Poliaci za Rzesowom už cestu rozostavali, na slovenskej strane R4 je vo výraznom meškaní. Štáb Slovenskej televízie si novú expresnú spojnicu už vyskúšal.

Otvoreniu poľskej diaľnice sa v relácii Správy venoval redaktor Erik Vrábel:

Zdroj: STVR

Minulý rok na poľskej diaľnici chýbal k priamemu diaľničnému spojeniu zo slovenských hraníc až do poľského mesta Bielsko Biala posledných osemapolkilometrový úsek. Zo staveniska je už plnohodnotná diaľnica, ktorá čaká na prvý nápor dopravy.

“Tento úsek sa skladá z piatich estakád, dvoch tunelov, troch mostov, dvoch križovatiek a monitorovacieho centra. Najpôsobivejšia a najmalebnejšia trasa v Poľsku – v Żywieckych Beskydách, a zároveň najbezpečnejšia,“ uviedol viceminister infraštruktúry Poľskej republiky Przemysław Koperski.

“Je to mimoriadne dôležitá cesta, technicky náročná, ale úspešne dokončená. Táto cesta je inžinierskym majstrovským dielom v srdci Beskýd,“ zhodnotil minister infraštruktúry Poľskej republiky Dariusz Klimczak.

“Slovensko má najväčších obchodných partnerov na severe a na západe. Česko, Nemecko a Poľsko. Tým pádom to pomôže tranzite dopravy, prechodu tovarov a aj turistickému ruchu na Slovensko,“ povedal predseda sekcie dopravy Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura.

Cesta má aj medzinárodný význam

Nová poľská cesta má aj medzinárodný význam. Je súčasťou transeurópskej dopravnej siete, ktorá spája celú Európu. Problém však nastáva na slovenskej strane. Diaľnica D3 totiž chýba.

“Nikomu sa to nepáči, keď jeden štát vybuduje cestu a druhý na ňu nenadviaže. Dúfam, že tento problém, ktorý dnes existuje, potrvá len krátko a čoskoro sa dočkáme cesty aj na slovenskej strane,“ vyjadril sa Klimczak.

Od našich hraníc je v prevádzke zatiaľ len časť diaľnice po Čadcu. Zvyšné tri úseky medzi Čadcou a Žilinou ešte stavať nezačali. Diaľničiari však koncom mesiaca podpísali zmluvu s dodávateľmi.

“Podarilo sa predložiť potrebné doklady, máme všetky tri stavebné úseky D3 stavebne vypovolované,“ vyhlásil minister dopravy SR Jozef Ráž (nom. Smeru-SD).

Celková hodnota troch kontraktov je takmer 900 miliónov eur. Osemdesiatpäť percent zaplatí Európska únia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko