Objednanie sa k lekárovi či lacnejšie vstupenky dostupné len cez internet. Svet sa presúva do online priestoru, no niektorí v ňom zostávajú stáť. V Dolnom Kubíne čakajú na tých, ktorí tempu moderného sveta nestíhajú. Radnica im pomáha nestratiť sa v digitálnom svete.
Sedemdesiatšesťročná Elena Chomisteková mala po páde zlomeninu. Lekár ju po ošetrení na urgente odporučil k ortopédovi. „Bolo treba sa prihlásiť do aplikácie, no ale vravím, prostriedky na to mám, ale som nevedela, lebo som to ešte nevidela,“ priblížila.
Digitálnym školením seniorov v Dolnom Kubíne sa v reportáži v Správach venoval redaktor STVR Erik Vrábel:
S objednávaním sa k lekárovi, podávaním elektronických žiadostí či registráciou na úrady najčastejšie pomáhajú seniorom blízki. „Nemám ani počítač, ani nič také, takže ja sa v tom nevyznám. Keď dačo aj potrebujem, tak mi to dcéra spraví,“ povedala seniorka Viera Gucká.
„Ona je tiež učiteľka, viete, a to tam príde domov unavená s deťmi, takže ozaj ju otravujem,“ pokračovala pani Chomisteková.
„Máme pomerne veľa členov, okolo 300 a mnohí sú už nad 80 rokov. Pätnásť percent alebo 20 percent, si v tejto oblasti vedia pomôcť, zvyšok je už odkázaný na tých svojich príbuzných?“ vyčíslila predsedníčka Mestskej organizácie Jednoty dôchodcov Slovenska Dolný Kubín Elena Beňušová.
Pomocnú ruku podáva radnica
Aby sa ľudia nestratili medzi obrazovkami a elektronickými formulármi, pomocnú ruku im podáva dolnokubínska radnica.
„Máme skupinu ľudí, ktorá nemá svojich najbližších vo svojej blízkosti, a tí sú odkázaní nejako si poradiť, respektíve hrozí, že sa obrátia aj na niekoho cudzieho, ktorý by mohol zneužiť ich dáta,“ zhodnotil primátor mesta Dolný Kubín Ján Prílepok.
Mesto rozšírilo bezplatné služby na mestskom úrade. Pomáhajú ľuďom s elektronickými službami. Najčastejšie s objednaním k lekárovi.
„Vždy sú takí nešťastní, hovoria, my sa tam máme zaregistrovať online. Sú spokojní s tými tlačidlovými telefónmi, nejak moc nechcú novšie. ‚Ja to neviem‘ a takýmto spôsobom to odsúvajú,“ písala Elena Beňušová.
Širokospektrálne školenie
Na úrade si ľudí prevezmú pracovníci mesta. Pomôžu so založením e-mailu, prihlásením sa do rôznych aplikácii alebo ich naučia, ako to zvládnuť sami.
„Veľmi dobrá služba, dobrý výmysel, lebo väčšina ľudí tých seniorov potrebuje. Oni nemajú tu deti, všetko je preč, potrebujú sa poradiť a nemajú s kým,“ myslí si seniorka Alena Kudláčová.
„Pre mladších možno bude zaujímavé, že vieme pomôcť prihlásiť sa aj na napríklad dopravný inšpektorát pri zmene vozidla, prípadne pri vybavovaní nového občianskeho preukazu alebo pasu,“ povedala pracovníčka mestského úradu v Dolnom Kubíne Monika Salvová.
„Na niektoré kultúrne podujatia je kúpa lístkov možná iba online alebo napríklad lacnejšia online. Takisto je to aj v doprave, a to sú všetko veci, kde je senior trošku znevýhodnený, keď nemá možnosti,“ zhodnotil primátor Dolného Kubína.
Podľa sociológa úradné aj súkromné služby často zabúdajú na tých, ktorí digitálne technológie nepoužívajú. Služba mesta je aspoň čiastočnou náhradou.
„Dve tretiny ľudí nad 65 rokov hovoria, že internet nepoužívajú. V prípade ľudí nad 70 rokov je to len desať percent, ktorí uvádzajú, že internet používajú. Takýto prístup akoby pomáha zmierniť digitálnu priepasť,“ doplnil sociológ Slovenskej akadémie vied Miroslav Bahna.
