Na hlavný obsah

Zrážka vlakov pri Pezinku: Riaditeľ železníc priblížil, ako sa vlaky zrazili. Vozne boli plné študentov

Niektorých zranených museli previezť do nemocníc.

zrážka vlakov pri pezinku
Pri zrážke vlakov na trati medzi Pezinkom a Bratislavou nedošlo k obetiam na životoch. Foto: TASR/Jaroslav Novák

Pri zrážke vlakov na trati medzi Pezinkom a Bratislavou nedošlo k obetiam na životoch. Informoval o tom na mieste nehody minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). Ľahko sa zranili desiatky osôb, niektorých cestujúcich museli previezť do bratislavských nemocníc.

Vo vlakoch podľa ministra cestovalo približne 800 osôb, oba vlaky boli podľa neho „plné študentov“. Jeden smeroval z východného Slovenska a druhý z Nitry. Minister sa poďakoval všetkým zasahujúcim záchranným zložkám.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informovala, že vlak REX 1814 (z Nitry do Bratislavy) sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Traťový a vlakový prevádzkový režim je narušený. ZSSK predpokladá výrazné meškania a možnú výluku v dotknutom úseku.

Zranených previezli do nemocníc

Do štyroch nemocníc v rámci Univerzitnej nemocnice Bratislava (UNB) zatiaľ previezli 18 zranených. Ich počet sa však ešte môže zmeniť. Aktuálne sa dvaja pacienti podrobujú operácii. Informovala o tom hovorkyňa UNB Eva Kliská.

„Všetci pacienti sa podrobujú diagnostike, aby naši lekári dokázali určiť rozsah zranení. Aktuálne sa dvaja pacienti podrobujú operácii. Počítame s tým, že počet osôb, ktoré budú musieť absolvovať operačný zákrok, ešte narastie,“ priblížila Kliská.

UNB v súvislosti s nehodou aktivovala traumatologický plán. Do Nemocnice Bory priviezli zatiaľ troch pacientov s vážnymi zraneniami. „Podľa potreby bude nemocnica pripravená prijať aj ďalších ranených,“ uviedol hovorca siete nemocníc Penta Hospitals Tomáš Kráľ.

Zranení cestujúci utrpeli najmä zlomeniny a pomliaždeniny. Podľa prezidenta Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) Adriána Mifkoviča môžu pribudnúť ešte ďalšie zranenia, napríklad v oblasti krčnej chrbtice.

„Pri fyzikálnom jave pri zastavení vlaku, respektíve prostriedku, sa môžu dostaviť tieto problémy aj zajtra ráno,“ povedal šéf hasičov na brífingu na mieste nehody. Ostatných cestujúcich po ošetrení transportovali hasičskými autobusmi a autobusmi mestskej hromadnej dopravy do Bratislavy.

Zasahovali desiatky hasičov

Šutaj Eštok priblížil, že na mieste nasadili vyše 60 policajtov a 70 hasičov. Minister spravodlivosti Boris Susko (Smer-SD) v stanovisku dodal, že pri nehode nasadili aj evakuačné autobusy Zboru väzenskej a justičnej stráže, ktoré pomôžu odviezť cestujúcich z miesta nehody. „Touto cestou by som chcel vyjadriť moje úprimné želanie o čo najskoršie zotavenie zranených,“ uviedol minister.

Na mieste podľa Mifkoviča zasahovali hasiči z Pezinka, Bratislavy i Trnavy a pomáhali aj dobrovoľní hasiči z okolia, napríklad zo Svätého Jura, Častej či Pezinka.

Zrážke vlakov sme sa venovali aj v relácii Správy :24:

Predbežná príčina nehody

Príčina nehody bola pravdepodobne prechod jedného z vlakov na červenú. Uviedol to generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik.

„Nebudem predbiehať závery vyšetrovania, ale evidentne prešiel ten vlak červenú a odišiel zo zastávky tam, kde nemal byť, a druhý rýchlik doňho zozadu, odhadom v rýchlosti cez 100 km/h, narazil,“ uviedol Bednárik.

Nešťastie sa stalo na najmodernejšej trati, ktorú na Slovensku podľa riaditeľa ŽSR máme. Je vybavená bezpečnostným systémom ETCS, rovnako ho mal aktivovaný aj rýchlik, ktorý stanicou prechádzal. Vlak vpredu systémom nedisponoval. Prevádzková rýchlosť trate je 160 km/h, v konkrétnom úseku pri stanici to je 140 km/h.

Ak by rýchlik pred zrážkou nepribrzdil, podľa šéfa železničiarov by sme nehovorili o zranených, ale mŕtvych. Či však išlo o automatické brzdenie alebo zásah rušňovodiča, zatiaľ spresniť nevedel. „Nevieme, či došlo k technickej chybe alebo ľudskému faktoru. Na závery vyšetrovania si musíme počkať,“ uzavrel.

Pozrite si zábery z miesta nehody:

Zdroj: STVR
Zdroj: STVR
Cestujúcich z vlakov evakuovali autobusmi.

Prevádzku vlakov už obnovili

Vyšetrovatelia už povolili obnovu prevádzky v úseku Pezinok – Svätý Jur. ŽSR v tomto úseku určili bezpečnú rýchlosť na desať kilometrov za hodinu. To znamená, že vlaky môžu začať premávať, ale len veľmi obmedzene. Návrat do plnej prevádzky bude vzhľadom na povahu trate a terén postupný. TASR o tom informoval hovorca ZSSK Ján Baček.

ZSSK aktuálne zabezpečuje náhradnú autobusovú dopravu (NAD) v úseku Pezinok – Bratislava-Vinohrady (autobusy obsluhujú zastávky Pezinok – Grinava – Svätý Jur – Záhumenice – Bratislava-Vinohrady) a v úseku Pezinok – Cífer (autobusy obsluhujú zastávky Pezinok – Šenkvice – Báhoň – Cífer).

Niektoré rýchliky sú vedené odklonom cez Trnavu a Galantu, časť regionálnych vlakov je odrieknutá a v okolí Bratislavy evidujú meškania aj viac ako hodinu. V rámci Bratislavy odporúča ZSSK cestujúcim využiť MHD a ostatné vlakové smery medzi stanicami Bratislava hl. st. a Bratislava-Vinohrady.

Pozrite si brífing ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka (Hlas-SD) k zrážke vlakov:

Premiér Robert Fico (Smer-SD) v súvislosti s nehodou zvolal na pondelok (10. 11.) mimoriadne zasadnutie vlády. Príslušní ministri budú na nej informovať o prvých výsledkoch vyšetrovania nedeľnej zrážky vlakov na trati medzi Bratislavou a Pezinkom. Na ich základe vládny kabinet podľa premiéra príjme potrebné rozhodnutia.

Príčiny nehody treba podľa prezidenta Petra Pellegriniho čím skôr vyšetriť, aby po druhej takejto udalosti v krátkom čase ľudia nezanevreli na vlakovú dopravu a mohli stále dôverovať jej bezpečnosti.

„Želám všetkým zraneným zo zrážky vlakov pri Pezinku čo najmenej bolesti a čo najskoršie uzdravenie. Ďakujem všetkým záchranným zložkám za ich profesionálny zásah,“ uviedol prezident.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny