K nedeľnej (9. 11.) zrážke dvoch vlakov pri Pezinku by s veľkou pravdepodobnosťou nemuselo dôjsť, keby boli oba vlaky vybavené mobilnou jednotkou zabezpečovacieho systému ETCS. V reakcii na nehodu to v pondelok uviedla Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS).
„Po necelom mesiaci tak na našich železniciach došlo opäť k podobnej nehode. Rozdielom oproti predchádzajúcemu prípadu je, že tentoraz sa nehoda stala na trati vybavenej systémom ETCS. Podľa doteraz zistených informácií však jeden z vlakov (REX 1814) nebol vybavený mobilnou jednotkou ETCS na rušni, zatiaľ čo expres (Ex 620) z Košíc tento systém mal,“ uviedla AROS.
Asociácia vyzvala kompetentné orgány, aby urýchlene vypracovali harmonogram smerujúci k zavedeniu výhradnej prevádzky systému ETCS, podobne ako je to už v susednej Českej republike na hlavných tratiach.
„Zároveň považujeme za nevyhnutné, aby sa štát aktívne podieľal na spolufinancovaní montáže mobilných jednotiek ETCS do vlakov, pretože len spolupráca traťovej a mobilnej časti systému dokáže účinne zabrániť podobným nehodám v budúcnosti,“ dodala asociácia.
Pri Pezinku došlo v nedeľu večer k zrážke dvoch vlakov. Vlak REX 1814 sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Príčinou bol pravdepodobne prechod jedného z nich na červenú.
Nehoda si nevyžiadala obete na životoch, zranenia však utrpeli desiatky cestujúcich. V nemocniciach skončilo 79 ľudí. Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.
