Na hlavný obsah

Nemecké firmy na Slovensku zaplatili v minulom roku viac ako 1,5 miliardy eur na daniach. Skepsa nemeckých investorov však rastie

Tretina pôsobiacich na Slovensku ráta aj s prepúšťaním.

Na snímke pracovník automobilky.
Ilustračná snímka Foto: TASR/Erika Ďurčová

Nemecké firmy zaplatili Slovensku na daniach a odvodoch za rok 2024 takmer 1,7 miliardy eur. Automobilový priemysel stále dominuje, ako najväčší prispievateľ do štátnej kasy spomedzi firiem so zahraničným investorom.

Z roka na rok však rastie skepsa nemeckých investorov pôsobiacich na Slovensku. Tretina z nich ráta aj s prepúšťaním. Potvrdil to prieskum, ktorý si dala vypracovať Nemecko-slovenská obchodná komora.

Takmer polovica nemeckých firiem pôsobiacich na Slovensku plánuje znížiť svoje investície, zatiaľ čo iba každá 20 chce investovať viac. Problémom sa javí aj ďalšie zvyšovanie daní a odvodov.

Situácii s nemeckými firmami na Slovensku sa v relácii Rádiožurnál venoval redaktor Rastislav Dubovský:

Daňová expertka Renáta Bláhová komentuje progresívne zdanenie zamestnancov, ktoré bude súčasťou budúcoročnej konsolidácie.

„Pôvodne sme chceli mozgy lákať a urobiť z montovne mozgovňu. Takto to s tou progresívnou sadzbou bude naopak, odstrašíme ich. Oni sú zároveň ťahúni nášho hospodárstva, odborníci a mozgy,“ dodáva.

V tomto kontexte takmer tri štvrtiny opýtaných nemeckých firiem vníma zlé nastavenie podmienok pre podnikanie na Slovensku, nemenej dôležitou témou sú aj vysoké ceny energií pre priemysel.

„Počujeme od nemeckých firiem, že na Slovensku platia vyššie ceny elektriny, než doma v Nemecku. Je to aj politická téma,“ hovorí Markus Halt z Nemecko-slovenskej obchodnej komory.

O reakciu na zistenia prieskumu sme požiadali aj rezorty financií a hospodárstva. Odpovede zatiaľ nezaslali.

Možné prepúšťanie

Napriek tomu, že tretina nemeckých firiem pôsobiacich na Slovensku berie v úvahu možnosť prepúšťania, podľa prezidenta zväzu automobilového priemyslu Alexandra Matušeka by sa to najbližšie dva roky nemalo týkať nemeckého koncernu.

„Teraz príde nové elektrické Porsche. Zamestnanosť narastie a potom po čase začne postupne klesať. Potom totiž skončia iné modely, už budú staršie. Budúci rok končí Touareg, tiež to bude mať v konečnom dôsledku nejaký výsledok.

Šéfka makroekonomických analýz rady pre rozpočtovú zodpovednosť Zuzana Múčka však vidí konkrétne hrozby pre automobilky na Slovensku.

„Keď sa porovnáme s takým portugalskom alebo španielskom, začíname byť drahí. Sú to dáta len za rok 2024. Najnovším konsolidačným balíčkom pre budúci rok to môže byť ešte výrazne horšie,“ varuje.

Podľa aktuálnej štúdie Taxparency, práve nemecké firmy patria medzi maximálne spoľahlivých a zodpovedných daňovníkov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál