Bratislava sa už o pár dní stane centrom globálnej diskusie o umelej inteligencii. Podujatie Bratislava AI Forum 2025 spojí svetových lídrov, ministrov školstva aj technologických expertov v debate o tom, ako bude umelá inteligencia formovať naše životy a predovšetkým vzdelávanie v budúcnosti.
Podľa poradcu ministra školstva Radoslava Baťu Vargu je pre Slovensko najväčším prínosom to, že ide o príležitosť „spoločne hľadať odpovede a riešenia na problémy, ktoré trápia všetkých a ktoré žiadna krajina nedokáže vyriešiť, už vôbec nie krajina veľkosti Slovenska“. Uviedol to v relácii Aktuálne :24.
Slovensko vďaka prípravám samitu získalo spolupráce s technologickými lídrami. „So spoločnosťou NVIDIA pracuje Slovensko na tom, aby nám pomohli spustiť vzdelávacie programy umelej inteligencie na slovenských vysokých školách. Firma zdieľa svoje skúsenosti zo spolupráce s asi 500 globálnymi univerzitami. Microsoft sa zameriava najmä na základné a stredné školy, kde pomáha zvyšovať dostupnosť nástrojov, ktoré môžu používať učitelia tak, aby im uľahčili život,“ vysvetlil.
Podľa poradcu Slovensko už implementuje umelú inteligenciu do vzdelávania. „Plán predstavený v septembri má dve časti. Prvou je, aby sa žiaci a študenti učili o tom, čo je umelá inteligencia. Druhá časť je, ako bezpečne a zaujímavo používať nástroje umelej inteligencie pri samotnom vzdelávaní,“ objasnil.
AI sa podľa jeho slov neobjaví len v predmete informatika, ale bude aj súčasťou iných výziev, kde sa riešia etické či bezpečnostné otázky a dopady na duševné zdravie.
Pripravenosť učiteľov
Výzvou zostáva pripravenosť učiteľov. Rozdiel medzi tým, ako AI používajú žiaci a učitelia, je totiž veľký. „Až 80 percent žiakov už používa nástroje umelej inteligencie oproti iba 24 percentám učiteľov,“ uviedol Baťo Varga.
Upozornil však, že o umelej inteligencii sa dá učiť aj bez počítača. Ide totiž najmä o pochopenie konceptu. Ministerstvo aj školy budú musieť pracovať s tým, že pre mnohých pedagógov môže byť technológia spočiatku bariérou.
Bezpečnosť detí je podľa ministerstva zásadná. Pri mladších žiakoch chce postupovať „veľmi, veľmi konzervatívne“. Pripomenul tiež, že mnohé služby povoľujú registráciu až „od 13 rokov“.
Zmena v úlohách
Zásadnú zmenu čaká aj zadávanie úloh. Tradičné domáce eseje už prestávajú byť použiteľné, pretože AI ich dokáže „napísať úplne bez problémov za pár sekúnd“.
Vzdelávací systém sa preto bude musieť oveľa viac zameriavať na proces vzdelávania, prácu v skupinách, premýšľanie a interakciu v triede. Baťo Varga upozorňuje, že ak sa AI používa nesprávne, „znižuje zručnosti žiakov“. Pri správnom využití však môže podľa neho významne pomôcť.
Aby sa učitelia dokázali na nové podmienky pripraviť, vznikne do konca roka „rámec AI kompetencií učiteľov“, z ktorého vzíde rozsiahle školenie v roku 2026. Tento rok má byť tiež „rokom umelej inteligencie“ v slovenskom školstve.
Varga verí, že aj keď učitelia dnes čelia vyhoreniu a mnohým ťažkostiam, nové nástroje im môžu významne uľahčiť prácu tým, že zrýchlia rutinné a administratívne záležitosti. Rizík je podľa neho veľa, no uviedol, že príležitostí je omnoho viac.
