Spustenie leteckej linky Bratislava – Košice vyvolalo aj negatívne reakcie. Ekológovia a odborníci združení v Klimatickej koalícii poukazujú na to, že štát by mal dotovať skôr vlakovú dopravu, ktorá je ekologickejšia ako letecká. Tá totiž produkuje viac emisií skleníkových plynov. Rezort dopravy oponuje a tvrdí, že lietadlá sú z ekologickej stránky na tom oveľa lepšie než v minulosti.
„Dotovanie lietania medzi dvomi mestami miliónmi eur je fackou pre tisíce ľudí, ktorí sa dennodenne prepravujú po Slovensku hromadnou dopravou. Letecká doprava je z hľadiska životného prostredia a ochrany klímy najmenej udržateľný spôsob dopravy,“ priblížila koordinátorka Klimatickej koalície Lucia Sabová.
„Klimatická koalícia, to sú tí najfanatickejší zelení ľudia. Povedali, že nemali sme túto linku spustiť, pretože produkuje emisie,“ vyhlásil minister životného prostredia Tomáš Taraba (nom. SNS).
Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (nom. Smeru-SD) sú lietadlá spájajúce dve najväčšie slovenské mestá najekologickejšie a najmodernejšie, aké sú momentálne dostupné.
Kritike leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami sa v Rádiožurnále Rádia Slovensko venovala redaktorka Simona Beňová:
Emisie na kratšie lety
Podľa Klimatickej koalície neberie slovenská vláda problém klimatickej zmeny vážne. „Dostávame mnoho financií z Európskej únie na podporu udržateľnej dopravy, ale vlastné financie dávame na leteckú linku, ktorá ide v podstate proti týmto opatreniam,“ reagovala Sabová.
„Pravda je to, že emisie na kratšie lety sú o niečo vyššie ako na dlhé, lebo lietadlo v zásade vyletí a hneď dobrzďuje. Čiže na krátkej vzdialenosti sa práve letecké spojenia aj v Európe a vo svete používajú menej a menej. Sú nahrádzané vlakovou dopravou,“ konštatoval riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Rezort dopravy v stanovisku reagoval, že za posledné dva roky výrazne navýšili zdroje na modernizáciu železničných tratí.
„To však neznamená, že nemáme investovať aj do rozvoja ďalších dopravných možností. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že dnešné lietadlá sú z ekologickej stránky na tom oveľa lepšie než v minulosti,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.
V leteckej doprave si len veľmi pomaly nachádzajú cestu do praxe alternatívne pohony. „V prípade leteckej dopravy zostáva elektromobilita v rovine sci-fi. Alternatívy v podobe syntetických palív alebo biopalív sa postupne dostávajú do praxe, ale stále hovoríme len o určitom podiele, pričom v celkovom mixe palív leteckej doprave zohráva absolútne kľúčovú úlohu stále fosílny zdroj,“ ozrejmil analytik Energie-portal.sk Radovan Potočár.
