Ľudia za nákup potravín na vianočný stôl zaplatia aj tento rok viac. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus. Ceny narástli približne o štyri percentá.
Bežná slovenská domácnosť nechá tento rok v obchode za vianočný nákup o 15 eur viac ako vlani. „Plánujú minúť 352 eur na vianočný stôl, s ozdobami a náležitosti spojené s Vianocami mimo darčekov,“ priblížila odborníčka na osobné financie z PARTNERS Ivana Mikitová.
Oproti vlaňajšku výraznejšie zdraželi vajíčka, vlašské orechy, ryby, kyslá kapusta či med. Niektoré potraviny zlacneli. Sú to vanilínový cukor, sterilizovaná zelenina, kačica, lokše a kapusta.
Podľa sociológa sa ľudia nechcú obmedzovať pri nákupe potravín na Vianoce. „Ľudia majú jednoducho nejaký štandard a chcú mať nejaké veci na vianočnom stole,“ povedal sociológ a riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.
„Ľudia sú na to pripravení. Odkladali si a dokonca si uvedomujú, že Vianoce nie sú posledné, čo sa udeje vo svete,“ doplnila Mikitová. Podľa prieskumu sa cena vianočného nákupného košíka za päť rokov zvýšila o 71 percent.
Vianočným nákupom potravín a darčekov sa v Správach venovali redaktori Samuel Rešetár a Izabela Kajzerová:
Zdržanlivejší postoj pri darčekoch
Medzitým, ako ceny za vianočné nákupy stúpajú, ľudia sú zdržanlivejší v kupovaní darčekov. Vyplýva to tiež z prieskumu agentúry Focus. Podľa jej zistení sa zákazníci prispôsobili aktuálnej situácii.
Ešte do vlaňajška sme míňali na darčeky každý rok viac. Tento rok však štatistiky ukazujú, že na našich blízkych minieme o niečo menej.
V roku 2020 sme za darčeky v obchodoch nechali priemerne 195 eur. Postupne táto suma mierne rástla. Zmena však prišla počas roka 2024, keď sme za darčeky zaplatili o desiatky eur viac ako rok predtým. Na nákupy pod stromček sme minuli 259 eur. Počas týchto Vianoc však prichádza opačný trend. Prvýkrát za šesť rokov utratená suma klesá späť na 216 eur.
Najviac ľudia plánujú nakupovať kozmetiku. Túto odpoveď si zvolilo 28 percent ľudí. Hneď za tým s 27 percentami je oblečenie. Až 23 percent ľudí si nebude lámať hlavu nad tým, čo svojim blízkym podaruje a vyrieši to finančnou hotovosťou.
Stálicou medzi vianočnými darčekmi sú knihy. Siahne po nich 19 percent kupujúcich. Bez darčekov, samozrejme, nezostanú deti. Nákup hračiek plánuje 16 percent opýtaných.
Mnohí si pod stromčekom nájdu aj obálku s poukážkou na dovolenku, ktorú chce darovať 7 percent ľudí. Rovnaké percento vyrieši nákupy domácimi spotrebičmi. Pomerne veľká skupina, 20 percent opýtaných, zatiaľ nevie alebo neplánuje kupovať žiadne darčeky.
