Verejná doprava sa zhoršuje, spoje na seba nenadväzujú, je ich nedostatok a niektorí na ňu nemajú dostatok financií. Čo je to dopravná chudoba a čo odhalil prieskum o cestujúcich Slovákoch, priblížil analytik Inštitútu 2050 Tomáš Chabada.
Chabada vysvetlil, že pojem dopravná chudoba nie je legislatívne ukotvený a stretnúť sa môžeme s rôznymi definíciami. „V našom výskume sme ju chápali a vnímali ako obmedzenú možnosť napĺňať svoje základné ľudské potreby. Napríklad bez väčších ťažkostí cestovať do zamestnania, za vzdelaním, na nákupy alebo k lekárovi,“ doplnil.
Znamená to však aj podľa neho stav, ak niekto nemôže uhrádzať náklady na súkromnú alebo verejnú dopravu. Jasná hranica, kto je týmto spôsobom chudobný a kto nie je, sa určuje ťažko.
„A preto najužitočnejšie považujeme možno ukázať, aké rozsiahle skupiny verejnosti čelia významným ťažkostiam s dopravou a sú dopravnou chudobou prinajmenšom ohrozené,“ ozrejmil Chabada.
Analytik Tomáš Chabada hovoril v relácii Ranné správy o dopravnej chudobe:
Odkiaľ pramenia problémy?
Slováci podľa analytika vnímajú dlhodobé zhoršovanie stavu verejnej dopravy. Za najväčšie bariéry vnímajú problematickú nadväznosť spojov, časovú náročnosť verejnej dopravy, nedostatok spojov či nevhodné časové rozloženie spojov v priebehu dňa, vymenoval Chabada.
„Pre inú časť obyvateľov problémy pramenia z nedostupnosti automobilu, že by sa im napríklad do rodiny hodil automobil a nemajú ho k dispozícii, prípadne ďalší automobil. Potom, u ďalšej skupiny obyvateľov, to môže byť ich zlý fyzický alebo zdravotný stav, prípadne tiež nedostatok financií na dopravu,“ povedal analytik.
Verejnosť podľa prieskumu preto očakáva od štátu, aby sa zameral na kvalitu a spoľahlivosť verejnej dopravy. „Tam to očakávajú približne tri štvrtiny Slovákov a Sloveniek. Obyvatelia tiež chcú, aby sa napríklad ekonomicky podporoval rozvoj verejnej dopravy a navýšilo sa množstvo spojov,“ prezradil Chabada.
Ľudia by podľa prieskumu uvítali aj nižšie ceny cestovného alebo „spoločný zvoz žiakov alebo zamestnancov“. Vedeli by si tiež predstaviť obecné taxíky za nižšie ceny.
Kto má s dopravou problém?
Problémami s dopravou trpia najmä obyvatelia z vidieckych oblastí, informoval Chabada s tým, že ,pre niekoho možno prekvapivo, to nie sú dôchodcovia. Ide skôr o rodiny s viacerými členmi. „Taktiež sú to často ľudia s horšou socioekonomickou situáciou a, bohužiaľ, problémy sa zvyknú kumulovať a sú previazané,“ dodal.
Títo ľudia môžu byť súčasne ohrození energetickou chudobou. „Môžeme si pod tým predstaviť, že sú to napríklad obyvatelia, ktorí bývajú v nezateplených alebo horšie zateplených oblastiach, takže potom sú náklady pre nich vysoké,“ skonštatoval Chabada.
