Na hlavný obsah

Súboj Netflixu a Paramountu môže prepísať tradičné piliere filmového priemyslu, myslí si odborník

Obe spoločnosti ponúkli miliardy dolárov na kúpu Warner Bros.

Na snímke logo Netflixu.
Na snímke logo Netflixu. Foto: TASR/AP

Streamovací gigant Netflix rozvíril filmový priemysel správou, že chce odkúpiť spoločnosť Warner Bros. za 72 miliárd dolárov (približne 65,5 miliárd eur). Krátko na to sa ozval mediálny konglomerát Paramount Skydance, ktorý podľa zákulisných informácií pripravuje protinávrh presahujúci sto miliárd dolárov (takmer 90 miliárd eur).

Do súboja sa zapojil aj americký prezident Donald Trump, ktorý oznámil, že plánovaný obchod Netflixu podrobí detailnej kontrole.

Odborníka na filmový priemysel Petra Konečného podľa jeho slov ohromila najmä výška sumy, o ktorej sa rokuje.

„Nadprodukcia, ktorú Netflix má, je tak veľká, že kvalita potom ide aj dole. Stále je to však veľký gigant. Mňa však zaujala suma, ktorá je neuveriteľná, pretože myslím, že je to HDP Slovenska na celý rok,“ povedal s tým, že proces schvaľovania môže trvať veľmi dlho.

Pripomenul tiež, že regulačné úrady v USA sú prísne a podľa neho nie je vôbec isté, že spojenie Netflixu a Warner Bros. prejde bez problémov. „Ja to vidím ešte na dlhý príbeh, ktorý Netflix čaká. Možno o tom urobia seriál,“ dodal.

Do súboja však vstúpil aj Paramount. Konečný vysvetlil, že ide o štúdio, ktoré okrem produkcie kontroluje aj množstvo autorských práv a v niektorých prípadoch aj kiná. Streaming však podľa neho zásadne zmenil trh a ešte viac oslabuje tradičné piliere filmového priemyslu.

„Streaming, to je troška iná liga. Je to pohodlné, človek už prakticky nemusí vôbec nič urobiť. Toto totálne zmenilo trh,“ uviedol.

Tlak na kiná

Najväčší tlak podľa neho pocítia práve kiná, najmä ak by sa skrátil alebo úplne zrušil tzv. holdback, teda časový odstup medzi premiérou v kinách a uvedením na streamovacích platformách. „Brzda, ktorá tam doteraz bola, sa môže znížiť buď na nulu alebo iba na pár dní. Kiná tak budú mať oveľa menej času na to, aby zarobili,“ upozorňuje.

K napätej situácii sa už vyjadrili aj známi filmári, napríklad Christopher Nolan či Steven Soderbergh. Obávajú sa, že Netflix bude mať príliš veľký vplyv na podobu filmov aj na ich hodnotenie. Konečný im pripomienkam rozumie.

„Netflix má obrovské množstvá dát, ktoré sa však úplne nedostávajú k tvorcom,“ uviedol a dodal, že údaje o sledovanosti či demografii publika sú často nedostupné aj pre samotných autorov diel.

Podľa neho sa tak vytvára prostredie, v ktorom algoritmus diktuje, čo je úspešné a čo nie. „Je to prefabrikát, je to LEGO. AI tam funguje na tisíc percent,“ opísal.

Výsledkom prostredia, ktoré formuje umelá inteligencia môže byť uniformita obsahu, strata originality a uprednostňovanie bezpečných projektov pred inovatívnymi.

Zánik kín

Konečný si však aj napriek tvrdej konkurencii myslí, že kiná nezaniknú. „Je to unikátny zážitok. Stále sa tam chodí randiť, zoznamovať, stále je tam vizuálny zážitok, ktorý stream nenahradí,“ zdôraznil.

Podľa neho prežijú najmä veľké blockbusterové filmy, ale aj festivalová tvorba, ktorá si vyžaduje sústredené vnímanie, aké domáce prostredie neposkytuje. „Ten fokus je tam oveľa väčší. Človek tam prežíva isté pocity, ktoré doma veľmi ťažko vie vygenerovať,“ dodal.

Kiná však podľa neho čaká ešte náročnejší boj o diváka než doteraz. Budú musieť výraznejšie pracovať s marketingom a reagovať na nové podmienky, ktoré môže priniesť prípadné preformátovanie celého trhu.

Ako však uzatvára, budúcnosť kinematografie sa bude formovať najmä podľa toho, ako sa skončí boj o Warner Bros. a čo všetko budú ochotní trh aj regulátori akceptovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet