Nový vlakový grafikon priniesol novinku aj na úseku Banská Bystrica – Zvolen. Vlaky premávajú každú hodinu a veľkou zmenou je nasadenie moderných vlakov Panter. Aj tie však naďalej jazdia bez sprievodcov.
Moderné, ekologické s možnosťou napojiť si mobil do zásuvky. Jednotky Panter od nedele (14. 12.) na trati Banská Bystrica – Zvolen nahradili staršie dieselové súpravy.
„Osobne som veľmi rád, že sú novšie, internet, prípojka na elektrinu. Skvelá vec. Sú lepšie, určite komfortnejšie ako staré súpravy, sme spokojní,“ povedal jeden z cestujúcich.
Vlaky jazdia každú hodinu. Stále však platí, že aj nové súpravy zostávajú bez sprievodcov. „V Holandsku som to zažil pred 40 rokmi, že boli vlaky bez výpravcov, samoobslužný systém. Myslím si, že je to v poriadku a nechýba mi to,“ vyjadril sa ďalší cestujúci.
Na druhej strane je však vyššia zodpovednosť rušňovodičov, ktorí musia pri odjazde vlaku skontrolovať nástup a výstup cestujúcich.
„Rušňovodiči sú školení na zvládanie mimoriadnych situácií a pre cestujúcich je k dispozícii nonstop linka, na ktorú sa môžu obrátiť. ZSSK zavádza tento systém len na linky, kde sú nasadzované ucelené jednotky a sú splnené všetky podmienky bezpečnej prevádzky,“ uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Ján Baček.
Moderným vlakom na trase Banská Bystrica – Zvolen sa v Správach z regiónov venoval redaktor Alexander Ernest:
Systém bežne funguje v zahraničí
„Je to určite menej bezpečné, ako s vlakovým personálom. Ďalej, vonkajšie kamery, ak je napríklad hustá hmla, alebo ak je nejaké ranné alebo zapadajúce slnko, tak z kamier rušňovodič nevidí, musí vyjsť na perón, vlak sa zdržuje,“ konštatoval viceprezident Federácie strojvodcov SR Peter Dubovský.
„Samoobslužný výpravný systém je vlastne obdoba autobusu. Tým sa aj argumentuje, ale treba si uvedomiť, že vlak nie je autobus. Keď sa tento systém uplatňuje na veľkých jednotkách, tak to je zahrávanie sa s bezpečnosťou,“ zhodnotil odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček.
Železničná spoločnosť však argumentuje aj tým, že rovnaký systém bežne funguje v zahraničí, napríklad v Rakúsku či Česku. Na Slovensku ho zaviedli už v roku 2004.
Aktuálne dopravca neplánuje ďalšie rušenie sprievodcov na vlakových linkách. Najprv chcú vyhodnotiť už zavedené zmeny.
