Na hlavný obsah

Tento rok diaľničiari otvorili niektoré dôležité dopravné uzly, ako pokračuje výstavba rozostavaných úsekov?

Situáciu zmapovali redaktori v regiónoch.

Tento rok diaľničiari otvorili niektoré dôležité dopravné uzly, ako pokračuje výstavba rozostavaných úsekov?
Ilustračná snímka dopravy. Foto: STVR

Pripomeňme si najväčšie investície za rok 2024 v doprave. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tento rok otvorila niektoré dôležité dopravné uzly. V lete otvorili privádzač k budúcej D3, ktorý odľahčil centrum Kysuckého Nového Mesta.

V októbri diaľničiari sprístupnili ďalšiu časť križovatky Lietavská Lúčka, čo zase zjednodušilo prístup z diaľnice D1 do Žiliny.

Na jeseň NDS otvorila aj most nad budúcou rýchlostnou cestou R2 medzi Košicami a obcou Nižná Hutka.

Na opačnom konci Slovenska otvorili vetvy z diaľnice D1 na D4 a naopak. Uľahčilo to napojenie na bratislavský obchvat. No a pred koncom roka sa diaľničiarom podarilo otvoriť v jednom smere aj malú časť diaľnice D1 pri Ivachnovej.

Ako pokračuje výstavba rozostavaných diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku, zmapovali redaktori Martin Do, Marek Pivoluska a Róbert Latta pre Správy:

Práce začnú na budúci rok

Na severe Slovenska sa tento rok podarilo vyhlásiť verejné obstarávania na vybudovanie jedného z najdôležitejších dopravných úsekov.

Tendre spolu za viac ako miliardu eur bez DPH počítajú s výstavbou vyše 26 kilometrov diaľnice D3 zo Žiliny do Čadce. S prácami plánujú začať na budúci rok.

„Budeme konečne medzinárodne spojení, čo bude mať ekonomický dopad na celé Kysuce,“ uviedol primátor mesta Kysucké Nové Mesto Marián Mihalda. „Prídu veľké obmedzenia aj pre život v regióne. Tam sa my budeme snažiť prichádzať s riešeniami,“ skonštatovala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.

Diaľničiari na severe Slovenska dokončujú aj rýchlostnú cestu R3 z Tvrdošína do Nižnej a dva najdlhšie rozostavané úseky diaľnice D1. V rovnakom termíne sa ich však dokončiť nepodarí.

Úplný obchvat Ružomberka by mali otvoriť na konci roka. Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, ktorý obchádza Strečno, bude hotový najskôr vo februári 2026.

Zdržanie výstavby na strednom Slovensku

Na strednom Slovensku poklepali v máji základný kameň výstavby rýchlostnej cesty R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou. Stavebné práce odďaľovali až do jesene. Diaľničiarov zdržalo čakanie na koniec vegetačného obdobia.

Výstavbu urgoval v lete aj prezident. Súčasťou investície je totiž aj oprava frekventovaného mosta v havarijnom stave. „Stavba bude teraz pol roka stáť, hoci tu máme mimoriadnu situáciu, ktorá, ak padne most, tak obyvateľov Horehronia čaká obchádzka dvesto kilometrov,“ povedal v júni Peter Pellegrini.

Výstavbu trojkilometrového úseku za 87 miliónov eur by mali dokončiť o dva roky. Práce sa spomalili aj na stavbe najväčšej estakády na Slovensku. Výstavbu rýchlostnej cesty R2 v smere na Mýtnu a Lučenec skomplikovala veľká skládka odpadu desaťkrát väčšia, ako pôvodne predpokladali.

„Úkony spojené s odstraňovaním skládky naďalej pokračujú. A súbežne pokračujú aj práce na samotnom úseku,“ priblížil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

Cestný úsek za vyše 270 miliónov eur by mal byť hotový v lete. Či sa podarí termín dodržať, nateraz nie je jasné.

Na východe pracujú na siedmich mostoch

Na východe sa vlani dočkali v Sabinove začiatku výstavby obchvatu mesta. „Tento rok bol pre naše mesto historický. Na odľahčenie dopravy cez naše mesto to bude mať veľmi veľký význam,“ uviedol primátor mesta Sabinov Michal Repaský.

Podľa Slovenskej správy ciest aktuálne pracujú na siedmich mostoch. Pokračuje aj výstavba druhej etapy R4, ktorá bude súčasťou obchvatu Prešova. Podľa NDS pripravujú aj ďalšie úseky až k hraniciam s Poľskom.

Prešli už posudzovaním vplyvov na životné prostredie. Cesta bude súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia. „Čo je ale pre nás dôležité, v posledných dňoch sa dostala táto investičná akcia do strategických investícií našej krajiny alebo tejto vlády,“ priblížil predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský (KDH).

Pracuje sa aj na rýchlostnej ceste R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany. Podľa NDS sa aktuálne zameriavajú najmä na výstavbu mostov, protihlukových stien či oporných múrov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika