Páchateľ zo Spišskej Starej Vsi mal problémy so správaním od detstva. Odborníci sa zhodujú, že útoku sa predísť nedalo, no signály, že niečo nie je v poriadku, existovali. V takých prípadoch môže pomôcť psychológ. V školách však chýbajú, kým počet problémových žiakov narastá.
Na predchádzanie krízovým situáciám potrebujú školy psychológov. Tých je však málo. „Je veľký problém s tým, aby sme mali psychológa na škole, lebo jednoducho psychológovia nie sú. A my by sme ich veľmi potrebovali máme s tým veľmi dobrú skúsenosť, lebo pred piatimi rokmi sme mali psychológa na plný úväzok a sme cítili, že dokáže sa s tými žiakmi porozprávať inak,“ hovorí riaditeľka SOŠ technickej v Rožňave Diana Košťálová.
Školská psychologička hovorí, že deti majú problémy vďaka zlým rodinným vzťahom. Na školu so 400 žiakmi je sama.
„Súčasná doba je taká, že je toho veľmi veľa. Vzrastajú nám depresívne úzkostné stavy, frustrácie, stresy, sebapoškodzovanie. Nehovoriac o nejakých vážnejších psychiatrických poruchách. Snažím sa riešiť najmä tie akútne stavy, hlavne sa snažím spolupracovať s vyučujúcimi a s triednymi,“ vyvsetľuje školská psychologička na Strednej odbornej škole polygrafickej v Bratislave Eva Limbecková.
Promlémom školských psychológov sa v Správach venovala redaktorka Natália Krížová:
Spolupráca s rodičmi
Zásadná je aj spolupráca s rodičmi. Ak rodičia zatajujú výchovné či iné problémy svojho dieťaťa, ako to bolo aj v prípade útočníka zo Spišskej Starej Vsi, vznikne problém.
„Vidím veľký prínos v tom, keď rodičia upozornia na začiatku o tom, že majú doma budúceho žiaka a má nejakú poruchu, alebo má nejakú chorobu. V tom prípade vieme hneď od začiatku štúdia, že tomu žiakovi treba pomôcť a pripravíme sa na tie jeho problémy a potom mu pomáhame ten proces výchovno-vzdelávací lepšie zvládnuť,“ objasňuje riaditeľ Strednej odbornej školy polygrafickej v Bratislave Roman Šíp.
Problémom je vzrastajúce násilie medzi mladými. „V poslednej dobe sa začínajú vytvárať profily mladistvých páchateľov, ktorých sme tu doteraz nemali. Pretože takýto rozmer agresie, aký tu máme v poslednej dobe, taký tu v dobe pred pätnástimi, dvadsiatimi rokmi naozaj nebol,“ hovorí súdny znalec Dušan Kešický.
Ministerstvo školstva vlani pripravilo pre školy návod, ako zvládať krízové situácie a v týchto dňoch dokončuje práce na novej smernici k šikane. Školám bude k dispozícii od 1. februára 2025.