Maximum, čo môžeme urobiť v rámci prevencie a zvýšenia bezpečnosti na školách, je absolvovať bezpečnostné školenia a simulované útoky. V rozhovore pre Aktuálne :24 to povedal odborník na bezpečnosť Stanislav Kazbunda.
„Pokiaľ nechceme zo škôl, nemocníc a divadiel urobiť oplotené areály s ochrankou, iný variant asi nie je. Absolvovať bezpečnostné školenia, aby človek získal schopnosť reagovať. Aby si uvedomil, čoho je a nie je schopný, to je maximum, čo môžeme urobiť,“ vysvetlil Kazbunda.
Viaceré školy v Česku podľa neho berú preškolovanie pedagógov aj žiakov pomerne vážne. „Je to prínosné. Všetci vedia, čo majú v danej situácii robiť. Tu ide o technickú stránku veci. Dôležitou je však aj psychická stránka,“ povedal.
Človek podľa odborníka na bezpečnosť až v kvalitne simulovanej situácii zistí, ako má nastavenú psychiku a či je schopný reagovať alebo ho krízová situácia zmrazí.
„Videl som tieto reakcie, kedy dospelí ľudia, pedagógovia v triedach po simulovanom útoku zmrzli za svojím učiteľským stolom a neboli schopní vôbec žiadnej reakcie ani niekoľko minút po tom, ako simulovaný útok prebehol a už sa upratovalo,“ priblížil.
Človek si podľa Kazbundu môže myslieť, ako je drsný a schopný fungovať, ale pokiaľ to neskúsi, nepozná svoju reakciu. „Ak ju pozná, môže s ňou pracovať. Ale pokiaľ ju nepozná, zistiť to v čase reálneho útoku môže byť neskoro,“ skonštatoval.