Európska komisia chce podporiť automobilový priemysel. Zjednotiť by sa mala legislatíva pri vývoji nových technológií. Rozvoj elektromobilov a batérií podporí sumou 2,8 miliardy eur. Miernejšie sa má nazerať na plnenie emisných cieľov.
Katalógy európskych automobiliek mali donedávna obsahovať také modely, ktoré spolu vyprodukujú každý rok o 15 percent menej emisií CO2.
Tlak na výrobu čoraz šetrnejších elektrických áut však narážal na nevôľu automobiliek. Tým za to, že nepredávali dostatok takýchto áut, hrozili pokuty v miliardách eur ročne. Tento cieľ sa odložil o tri roky. Automobilky to vítajú.
„Zákazníci sa správajú opatrne. A napriek tomu, že sa investovalo len do výroby elektrických vozidiel obrovské kapacity, tak zákazníci o tieto autá stratili záujem,“ vysvetlil prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek.
Elektromobilite v EÚ a na Slovensku sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:
Rozvoj batériového priemyslu v EÚ
O elektrické autá je stále nižší záujem aj pre nedostatok nabíjacích kapacít a ich vyššiu cenu, ktorú spôsobuje cena batérií. No to by sa malo zmeniť.
Nový plán Európskej komisie sa zameriava najmä na rozvoj batériového priemyslu. Tie sa budú v Európe vo veľkom vyrábať, ale mali by sme sa aj učiť od tých, ktorí ich to vedia najlepšie. V tomto prípade je to Čína.
„Problémom je, že my máme nedostatok výrobných kapacít, a Čína nás predbehla. A to v množstve batérií, ktoré sú schopní vyrábať a zároveň v cene. Riešením je vytváranie väčších kapacít na území EÚ aj pomocou nejakých spoluprác. Tak, aby sme sa naučili vyrábať kvalitné batérie v gigawattových škálach zároveň za veľmi dobré ceny,“ priblížil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský.
Takým projektom je aj baterkáreň v Šuranoch, ktorú postaví konzorcium slovenskej firmy InoBat a čínskej firmy Gotion.
Podpora pre firmy aj občanov
Podpora pre elektromobilitu sa tam však nekončí. Európska komisia by chcela, aby si elektrické autá kupovali aj firmy.
„Eurokomisia kladie veľký dôraz na dekarbonizáciu firemných flotíl, keďže predstavujú 60 percent všetkých nových registrácií vozidiel v EÚ. V prvej rade ide o úpravu daňových systémov, ktoré zvýhodní firmy investujúce do elektromobilov,“ uviedol zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie v SR Radim Dvořák.
Podpora by mohla prísť aj pre občanov. „Rozpráva sa o schémach určitých sociálnych lízingov na elektrické autá, aby sme pomohli aj tým nižším príjmovým skupinám dostať sa k elektrickému vozidlu. Vieme, že v najbližších dvoch až troch rokoch príde veľa elektomobilov v tých nižších kategóriách,“ dodal Matušek.
Hlavným cieľom Európskej komisie je znížiť emisie CO2 áut, ktoré sa predávajú v Európe, do roku 2035 na nulu. S pripravovanou legislatívou musia súhlasiť všetky štáty Európskej únie.