Na hlavný obsah

Koľajnice slovenských železníc brúsi špeciálny stroj. Na adrenalínové divadlo sa bol pozrieť štáb STVR

Vozidlo dokáže zbrúsiť tri až štyri kilometre koľajníc za hodinu.

Koľajnice slovenských železníc brúsi špeciálny stroj. Na adrenalínové divadlo sa bol pozrieť štáb STVR
Vozidlo dokáže zbrúsiť tri až štyri kilometre koľajníc za hodinu. Foto: STVR

Na slovenské železnice vyrazil špeciálny stroj. Je schopný analyzovať stav koľajníc a následne ich brúsením opraviť. Pracuje najmä v noci, aby čo najmenej obmedzil dopravu. Redakcia STVR bola s kamerou pri tom a priniesla exkluzívne zábery.

Pre niekoho strašidelné, pre iného adrenalínové divadlo – aj takto môže na niekoho pôsobiť brúsenie koľajníc špeciálnym strojom.

Vozidlo dokáže zbrúsiť tri až štyri kilometre koľajníc za hodinu. „Najskôr stroj musí ísť na trať, musí sa spraviť nejaká diagnostika koľaje. Tak sa vráti naspäť a na základe týchto parametrov, ktoré sú určené, sa začne brúsiť,“ vysvetlil vedúci oddelenia prevádzky Oblastného riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Košice Milan Köver.

Reportáž z brúsenia koľajníc priniesol v relácii Správy z regiónov redaktor STVR Ondej Behún:

„Týmto prakticky predchádzame prevádzkovým poruchám, ktoré sa v prevádzke objavujú,“ doplnil riaditeľ Oblastného riaditeľstva ŽSR Košice Jaroslav Sakáč.

Brúsením sa zvyšuje bezpečnosť a plynulosť na trati. Zároveň sa zvyšuje životnosť koľajníc a tým klesajú náklady na ich výmenu, ale aj na bežnú údržbu.

„Súčasne sa zlepšuje aj komfort cestovania pre cestujúcich, odstráni sa tým kopa chýb a nedostatkov, čiže jazda je plynulejšia a hladšia,“ priblížil Köver.

„Ide o koľaje, ktoré sú buď málo využívané, teda je tam nejaká hrdza alebo iné poškodenia, alebo práve také, ktoré sú, naopak, veľmi využívané. To znamená, že nejaké poškodenia tam sú,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Brúsna kampaň sa začala na západe a aktuálne sa končí na východe Slovenska. „Sú to väčšinou chyby povrchu hláv temena koľajníc. Sú to rôzne preválky, prešmyky kolies, ktoré tam sú, ale je to aj opotrebenie priečneho či pozdĺžneho profilu koľajnice,“ povedal Köver.

Železničiari brúsia koľajnice bežne, no týmto strojom je to rýchlejšie a efektívnejšie.
„Väčšinou sa to vykonáva práve v jarných, v jesenných mesiacoch. V letných mesiacoch je veľké riziko vzniku požiarov pri brúsení,“ ozrejmil Köver.

Na celom Slovensku chcú takýmto spôsobom opraviť 253 kilometrov železničných tratí, čo bude celkovo stáť približne dva milióny eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko