Na hlavný obsah

Ak vám sanitku netreba, pomôžu vám na novej linke. Časť odborníkov je za, iní sa obávajú neposkytnutia správnej pomoci

Od nového roka spustia novú linku 116 117.

Ak vám sanitku netreba, pomôžu vám na novej linke. Časť odborníkov je za, iní sa obávajú neposkytnutia správnej pomoci
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Michal Svítok

Odľahčenie linky 155 – to má byť cieľom nového čísla 116 117, ktoré je súčasťou už schválenej reformy záchrannej zdravotnej služby. Ľudia ho budú môcť využívať pri menej závažných zdravotných ťažkostiach. Analytici zdôrazňujú, že efekt novinky treba odsledovať a po roku až dvoch vyhodnotiť.

Predstavte si, že je neskoro večer, vaše dieťa má vysokú teplotu, ktorú ešte počas dňa nemalo. Viete, že volať sanitku netreba, no zároveň sa chcete poradiť. Za takýchto okolností ľudia po novom budú môcť telefonovať na číslo 116 117. Podľa hlavného lekára Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby Jozefa Karaša má linka veľkú budúcnosť.

Čo prinesie nová linka pomoci, zisťovala v relácii Rádiožurnál redaktorka STVR Kristína Babicová:

„Pretože na linku 155 volajú opakovane pacienti, ktorí majú chronické ochorenia. Ide o chronických pacientov, ktorí môžu volať na 116 117, ide o onkologických pacientov, ktorých máme ročne okolo 8 400 – 8 500,“ povedal Karaš.

„Vždy si ľudia budú môcť zavolať na 155-ku, kde kvalifikovaný personál zhodnotí zdravotný stav pacienta. A ak to nie je na rýchlu zdravotnú službu, tak ho vie prepojiť priamo na linku 116 117, kde má operátor viac času,“ doplnil projektový manažér ministerstva zdravotníctva Gaston Ivanov.

Obavy z neposkytnutia správnej pomoci

Podpredsedníčka Základnej odborovej organizácie pri bratislavskej záchrannej službe Zuzana Pukancová zmenu kritizuje.

„Taký príklad, keď pacient má pľúcny edém, a tam stačí, že mu poradia, že zo sedu sa položí na posteľ, a to môže byť posledné, čo urobí. Alebo dieťa má teplotu a poradí kroky, aby sa teplota zrazila a to dieťa potom zomrie. To nie je také jednoduché,“ vysvetlila.

Podľa analytika Martina Vlachynského z INESS ide o dobrý nápad. „Slovenské zdravotníctvo musí uvažovať o tom, ako čo najviac rozvrstviť kompetencie, aby menej akútne prípady, aj v prípade telefonických hovorov, riešili linky, ktoré nebudú potom zaneprázdnené v prípade akútnych prípadov,“ zhodnotil.

„Samozrejme ale veľký otáznik je, ako sa toto podarí aplikovať do praxe, jedna vec je niečo si teoreticky vymyslieť,“ dodal Vlachynský.

„Preto bude treba pozerať na to, či nová linka neprinesie viac zbytočných personálnych nákladov. Tieto efekty sa budú musieť vyhodnocovať a po čase uvidíme, či to prinieslo úžitok alebo tá hodnota za peniaze nebola až taká,“ poznamenal Riaditeľ INEKO Dušan Zachar. Linka bude funkčná od nového roka.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko