Životopis je to, pomocou čoho si o nás personalista robí prvotný obraz a rozhoduje sa, či nás pustí do ďalšieho kola pohovorov, vysvetlila manažérka personálnej agentúry Grafton Zuzana Palášthy v relácii Aktuálne :24.
Palášthy vysvetlila, že personalisti nemajú čas venovať každému životopisu veľké množstvo času. „Preto je potrebné, aby životopis hneď na prvý pohľad zaujal, a aby bolo hneď z úvodu jasné, že dotyčný je vhodný kandidát na danú pozíciu,“ uviedla.
Dobrý životopis by mal podľa manažérky obsahovať kontaktné údaje uchádzača. „Niekedy sa stretávame s tým, že tieto údaje nie sú úplné. Keď niekto uvedie na seba iba mailovú adresu bez telefónneho čísla, nevyzerá to úplne dobre,“ objasnila.
Forma životopisu
Životopis by podľa Palášthy mal obsahovať všetky údaje, ktoré obsahovať má, no treba si dávať pozor aj na to, aby pôsobil profesionálne. „Treba si dávať pozor na to, ako životopis vyzerá, akú ma formu, aké písmo používa, prípadne či v ňom rôzne štýly nie sú prekombinované,“ pokračovala s tým, že uchádzači by sa mali vyhnúť aj štylistickým chybám.
Okrem kontaktných informácií by mal uchádzať v životopise tiež uviesť informácie o vzdelaní, pracovných skúsenostiach (od najnovšej po najstaršiu), získaných certifikátoch, prípadne jazykové znalosti.
Do životopisu naopak podľa manažérky nepatria príliš osobné informácie o zdravotnom stave, rodinnom zázemí, prípadne počte detí. Rovnako by sa uchádzači nemali vyjadrovať o osobných názoroch, či už politických alebo iných.
Najčastejšie chyby pri písaní životopisu
„Ľudia si často píšu jeden životopis na viacero pozícií, na ktoré sa hlási a ten potom rozposiela,“ povedala manažérka. Vysvetlila, že pokiaľ sa človek uchádza o rovnaké pracovné pozície, je v poriadku poslať jeden životopis. „Ak však reagujeme na pracovné pozície, ktoré sú rôzne, mali by si životopis upraviť na danú pracovnú pozíciu, aby vyzdvihol tie vlastnosti, ktoré zamestnávateľ vyžaduje,“ objasnila.
Fotografia v životopise je podľa nej potrebná aj v závislosti od pozície, na ktorú sa uchádzač hlási. „Na určitých pozíciách je preferovaný určitý reprezentatívny zjav. Vo všeobecnosti je však fajn, keď tam tá fotografia je,“ povedala s tým, že personalisti si ľahšie vedia vytvoriť obraz o človeku. Upozornila však, že fotografia by mala byť s neutrálnym pozadím, s formálnejším oblečením a bez iných ľudí v pozadí.
Palášthy tiež pripomenula, že existujú sociálne site, ktoré sú určené na profesionálnu komunikáciu a ich zdieľanie v životopise nemusí byť úplne na škodu. „Určite by som sa však vyhla uvádzaniu profilov, ktoré obsahujú fotografie s voľnočasovými aktivitami,“ pokračovala. Vysvetlila, že personalisti častokrát uchádzača hľadajú na sociálnych sieťach a sledujú to, ako sa prezentuje. „Už sa nám stalo, že sme vylúčili z výberového konania práve preto, ako sa prezentuje na sociálnych sieťach,“ uviedla.
Kedy posielať aj motivačný list
„Motivačný list je veľmi fajn pri pracovných pozíciách, pri ktorých vieme veci rozviť viac do hĺbky a chceme o sebe povedať niečo viac. Nemal by však byť kópiou životopisu, ale mal by ho ďalej rozvinúť. Mali by sme sa teda snažiť reagovať priamo na konkrétnu pracovnú pozíciu. Môžeme v ňom byť už trochu osobnejší a konkrétnejší,“ povedala Palášthy. Uchádzači v ňom môžu ďalej aj rozvíjať informácie o kontaktoch a prípadných referenciách na predchádzajúce zamestnania.
„Nemusíme používať iba kontakty na nadriadených. Dobré je tiež použiť kontakty na kolegov, korí pracovali na rovnakých pozíciách, prípadne podriadených v prípade vyšších pozícií,“ dodala. Pred tým, ako referencie uchádzač v motivačnom liste uvedie, mal by sa s nimi dohodnúť na tom, či ich tam uviesť môže.
Pozrite si celý rozhovor so Zuzanou Palášthy v relácii Aktuálne :24: