Na hlavný obsah

Priemyslovky čakajú zmeny: Minister školstva predstavil plány v odbornom vzdelávaní

Balík zmien má prísť do legislatívneho procesu na jeseň.

Priemyslovky čakajú zmeny: Minister školstva predstavil plány v odbornom vzdelávaní
Minister školstva Tomáš Drucker. Foto: TASR/Martin Baumann

Stredné priemyselné školy by sa mali vyčleniť ako osobitný druh strednej školy (SŠ), časom by mohli byť aj päťročné. Na SŠ sa má zaviesť nová forma digitálnej praxe a vzniknúť by mali tzv. centrá excelentnosti odborného vzdelávania.

To sú niektoré zo zmien v odbornom vzdelávaní, ktoré v piatok (9. 5.) predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Zmeny sú súčasťou balíka, ktorý má prísť do legislatívneho procesu na jeseň. Mnohé z nich by mali platiť od septembra 2026 a niektoré o rok neskôr.

„Odborným školám na Slovensku sa dlhodobo nedarí zosúladiť vzdelávanie s potrebami trhu práce, teda to, čo zamestnávatelia potrebujú,“ povedal Drucker na tlačovej konferencii s tým, že Slovensko patrí v rámci EÚ medzi krajiny s najväčším podielom študentov v odbornom vzdelávaní.

„No realita je taká, že napriek tomu absolventi našich stredných odborných škôl majú často problém si nájsť uplatnenie v zamestnaní,“ skonštatoval. Školám totiž chýbala kvalita a lepšie prepojenie s praxou.

Priemyselné školy vyššieho typu

Stredné priemyselné školy v súčasnosti patria pod stredné odborné školstvo. „Potrebujeme, aby boli robustnejšie, aby mali tzv. odborovú čistotu. Nebude ich možno toľko, ako je dnes, ale určite budú silnejšie, kvalitnejšie,“ priblížil Drucker.

V roku 2028 plánujú vytvoriť možnosť tzv. priemyselných škôl vyššieho typu, ktoré nebudú štvorročné, ale päťročné. „Piaty ročník sa prepojí s vysokou školou, aby sa nahrádzal prvý ročník bakalárskeho štúdia. Študenti, ktorí absolvujú tieto stredné školy vyššieho stupňa, budú môcť kontinuálne potom pokračovať, ak budú chcieť, na vysokej škole,“ ozrejmil.

Bakalársky program by sa podľa neho dal dokončiť za dva roky. Na základe diskusií so zamestnávateľmi sa snažia podporiť vysoké školy v tom, že bakalári majú uplatnenie na pracovnom trhu.

Centrá excelentnosti odborného vzdelávania majú byť podľa Druckera špičkovými školami, na ktorých sa budú testovať nové spôsoby vyučovania, pripravovať sa na nich budú učitelia a zapájať sa majú aj zamestnávatelia.

„Už v súčasnosti sa testujú takéto centrá excelentnosti, máme ich 16,“ ozrejmil minister. V každej oblasti sektorového zamerania by malo vzniknúť minimálne jedno centrum excelentnosti, čiže napríklad v oblasti informačných a komunikačných technológií, automobilovom priemysle, pôdohospodárstve, cestovnom ruchu, robotike, rozvoji vidieka, či lesníctve.

Agentúrne duálne vzdelávanie

Ministerstvo školstva chce zaviesť aj systém agentúrneho duálneho vzdelávania. Ide o nový spôsob, ako zapojiť do odborného vzdelávania viac zamestnávateľov, napríklad malé a stredné podniky.

„S ministerstvom zdravotníctva sme sa už dohodli na tom, že duálne vzdelávanie sa otvorí aj zdravotníckym školám,“ povedal Drucker. Dodal, že do duálneho vzdelávania by sa mohli okrem praktickej sestry zapojiť aj odbory ako laborant či masér.

Digitálne vzdelávanie by zase malo byť povinnou súčasťou technických a informatických smerov. Minister pripomenul, že Slovensko je industriálna krajina s veľkým podielom v oblasti automobilového či elektrotechnického priemyslu, no prichádzajú nové výzvy v elektromobilite aj umelej inteligencii, na ktoré treba reagovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko