Kým v Európe zaznievajú aj hlasy volajúce po spomalení prechodu na elektromobilitu, Čína v tejto oblasti nepoľavuje. Čínske automobilky valcujú konkurentov. Predaje amerického výrobcu Tesla klesli od začiatku roka približne o pätinu. Číňania zas chcú rozšíriť výrobu do Európy. Prechod na elektromobilitu v Číne považujú niektorí odborníci takmer za zázrak.
Kým v Európe sú elektroautá prevažne doménou bohatých, v Číne to neplatí. Tamojší trh zaplavujú aj tie dostupné pre masy, s cenovkou okolo 8 500 eur. Najlacnejší elektromobil začína na 3 400 eurách.
„Aktuálne v Číne prebieha obchodná vojna, výrobcovia sa predháňajú v tom, kto dá nižšiu cenu a vyššiu výbavu,“ uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Napredujúcej elektromobilite v Číne sa v relácii Aktuálne :24 venovala redaktorka STVR Tamara Lištiaková:
Tajomstvo úspechu podľa analytičky spočíva v nižších nákladoch na prácu, odbornej pracovnej sile, masívnych investíciách do energetickej infraštruktúry aj v efektívnej výrobe.
„S politikou rozvoja elektromobility prišli Číňania už dávno. Verejnosť ju podporuje, výroba je prepojená, majú všetky nerastné zdroje, neuveriteľné inovácie a obrovský domáci trh,“ zhodnotila výskumníčka v oblasti energetickej a klimatickej politiky z think tanku Bruegel Cecilia Trasiová.
Elektromobilita v päťročnici
Ešte v roku 2001 sa dostala elektromobilita do päťročnice – ekonomického plánu. “Mozgom” jej rozvoja je Wan Gang, inžinier, ktorý sa remeslu priučil v nemeckej automobilke a neskôr sa stal ministrom vedy a technológie.
„Regionálne vlády elektromobilitu podporovali aj nejakými finančnými stimulmi. Neskôr sa to pretavilo do budovania veľkých kapacít vo výrobe,“ povedal Križanský.
Peking navyše bojuje proti autám na spaľovací pohon. Napríklad, za evidenčné číslo obyvatelia často zaplatia viac ako za celé vozilo. Samozrejmosťou sú i daňové úľavy. Nabíjanie je lacnejšie, jednoduché a rýchle.
Číňania sú oproti západu popredu aj v kvalite. Príkladom celosvetového úspechu je automobilka BYD (Build your dreams, po slovensky „splň si svoj sen“).
Čínskej značke sa pritom ešte v roku 2011 zakladateľ Tesly Elon Musk vysmieval a kritizoval výzor aj kvalitu modelov. Koncom roka 2023 táto čínska automobilka prekonala americkú v predajoch. BYD pokračuje v plnení svojho sna a nedávno sa zaradil do prvej desiatky svetových výrobcov áut.