Na zozname poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť bolo ku koncu februára 83 599 ľudí.
Najvyšší počet čakajúcich poistencov bol k tomuto dátumu zo štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) a to 50 185. Nasledujú súkromné zdravotné poisťovne Dôvera (25 067) a Union (8 347).
Najviac ľudí čaká na operáciu bedrových či kolenných kĺbov. Vyplýva to z analýzy Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).
Analýza ukazuje výrazné rozdiely medzi tromi zdravotnými poisťovňami v počte poistencov, ktorí prekročili lehotu časovej dostupnosti, ktorá je stanovená legislatívou. Najvyšší počet poistencov má VšZP (23 274), Dôvera evidovala 3 902 poistencov, ktorí prekročili lehotu a Union ZP 1 169.
Na Slovensku už dlhodobo najviac poistencov čaká na operatívne riešenie kolenného (6 499) a bedrového (3 938) kĺbu a operáciu katarakty – šedého zákalu (289).
„Bez ohľadu na prevádzkovateľa nemocnice a zdravotnú poisťovňu sa na totálnu endoprotézu (TEP) kolenného alebo bedrového kĺbu čaká v priemere okolo desať mesiacov. Na operáciu katarakty necelé dva mesiace,“ priblížil úrad.
Systémové nedostatky
Zdravotné poisťovne odmietli spolu 17 082 návrhov. Najviac vo VšZP (23 percent), následne v Union ZP (19 percent), najmenej v Dôvere (16 percent).
Hlavnými dôvodmi odmietnutia boli nedoplnenie údajov v zákonnej lehote (46,7 percenta), duplicitné návrhy na rovnaký výkon (20,3 percenta) a neúplné návrhy od poskytovateľov jednodňovej zdravotnej starostlivosti (10,8 percenta).
Za rok 2024 a do februára tohto roku bolo vyradených až 311 376 návrhov. Išlo prevažne o to, že poistencovi už starostlivosť poskytli, zmenil sa jeho zdravotný stav alebo návrh sa neaktualizoval viac ako 180 dní.
ÚDZS v tejto súvislosti identifikoval viacero systémových nedostatkov. Odporúča zefektívniť plánovanie výkonov a manažment kapacít. Pomohlo by tiež zlepšenie spolupráce s poskytovateľmi.
ÚDZS odporúča zaviesť účinnejšiu kontrolu a pravidelné aktualizácie údajov, poskytovať transparentné štatistiky a informovať poistencov o ich právach a aktívne ponúkať alternatívnych poskytovateľov pri prekročení lehoty čakacej doby.
„Cieľom týchto zmien je skrátiť čakacie doby, zabezpečiť rovnosť prístupu k zdravotnej starostlivosti a zvýšiť transparentnosť v systéme,“ dodal predseda úradu Michal Palkovič.
Maximálne čakacie lehoty
Ministerstvo zdravotníctva od januára zaviedlo maximálne čakacie lehoty pre stovky plánovaných zákrokov. Zmenu priniesla novela vyhlášky o kategorizácii ústavnej starostlivosti.
Zdravotné poisťovne sú povinné zabezpečiť poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti v stanovených lehotách, inak musia navrhnúť iného poskytovateľa alebo preplatiť zákrok aj u nezmluvného subjektu. Zavedenie maximálnych čakacích lehôt je súčasťou reformy nemocníc.