Prvý vlak poháňaný vodíkovými palivovými článkami vyvinuli experti v Nemecku a vo Francúzsku. Podľa tamojšej firmy by mohli vlaky na vodíkový pohon postupne nahradiť dieselové stroje.
Vlak na vodíkový pohon dosahuje rýchlosť viac ako 100 km za hodinu a môže prepravovať 300 cestujúcich. Spoločnosť Alstom vlastní prvý certifikát na svete pre vlak, ktorý si vyrába elektrinu pomocou vodíkových palivových článkov umiestnených na streche vlaku.
„Na neelektrifikovaných môžeme využívať elektrovlaky bez emisií. Energiu si vyrábajú priamo v súprave,“ uviedol projektový manažér spoločnosti Alstom Stefan Schrank.
Vodíkovým vlakom sa v reportáži v Správach venoval spravodajca STVR v Belíne Tibor Macák:
Tichý vlak s nulovými emisiami vypúšťa len vodnú paru a kondenzát. Vyznačuje sa kombináciou rôznych inovatívnych koncepcií: čistá premena energie, jej flexibilné ukladanie do batérií a inteligentné riadenie výkonu pohonu a dostupnej energie.
„Celkovo je v Európe potrebné nahradiť asi päťtisíc dieselových vlakov. Z hľadiska trhu je to riešenie pre budúcnosť, pretože výkon vodíka je dokonale schopný nahradiť naftu s rovnakou alebo dokonca väčšou autonómiou,“ povedal viceprezident pre výrobu vlakov spoločnosti Alstom Brahim Soua.
Vývoj a výrobu vlakov na vodíkový pohon podporujú veľkými investíciami aj vlády v Nemecku a vo Francúzsku. Špeciálne súpravy typu LINT-41 na vodíkový pohon používajú rôzne železničné spoločnosti na regionálnu dopravu najmä v Nemecku, ale aj v Holandsku, Kanade, Českej republike a na Slovensku.