Na hlavný obsah

Slovenské železnice sú „prevýlukované“, situácia sa v najbližšom období ešte zhorší. Expert priblížil, čo je za tým

Upozornil, že do železníc SR dlhodobo investovala málo.

Slovenské železnice sú „prevýlukované“, situácia sa v najbližšom období ešte zhorší. Expert priblížil, čo je za tým
Jiří Kubáček zhodnotil stav, v akom sú slovenské železnice. Foto: STVR

Slovenské železnice sú „prevýlukované“, môžu za to predovšetkým dodávateľské firmy, ktorých kapacity nestíhajú. V najbližšom čase sa situácia pritom môže ešte zhoršiť, plánované sú totiž ďalšie výlukové práce na viacerých úsekoch. Skonštatoval to v relácii Aktuálne :24 odborník na železnice Jiří Kubáček.

Aktuálne na Slovensku prebiehajú opravy na ôsmich úsekoch, realizovať sa budú počas celého leta. V dohľadnej dobe očakáva Kubáček zhoršenie situácie, keďže by sa mali spúšťať ďalšie výluky. Hlavným dôvodom, prečo máme prevýlukované trate, sú podľa odborníka dodávatelia.

„Dodávateľské firmy, ktoré sú zazmluvnené na rekonštrukčné práce, majú veľmi obmedzenú kapacitu. V záujme vyššieho princípu sa otvorí čo najviacej výluk, strašne veľa sa toho rozkope a nikde sa nestíha termín. Tým pádom sa rozpadáva celý sieťový charakter železničnej dopravy,“ vysvetlil expert na železnice.

O stave slovenských železníc sme sa v relácii Aktuálne :24 rozprávali s expertom Jiřím Kubáčkom:

Ako ďalej pokračoval, podľa neho by sa mal prehodnotiť prístup k výlukám a dodávateľom. Radí otvárať menšie počty výluk a sústrediť sa na ich včasné dokončenie. Taktiež by sa mala zväčšovať kapacita dodávateľských firiem.

Slovensko, čo sa týka financovania železničnej siete, podľa Kubáčka zaspalo na vavrínoch a stala sa z veci ťažko vyliečiteľná choroba. Podľa neho sa problém poddimenzovaných investícií bude riešiť ešte tak dlho, ako existuje.

„Do značnej miery sú vinné aj Železnice Slovenské republiky (ŽSR) samé, pretože nevzbudili celkom dôveru ministerstva financií, že s peniazmi, ktoré sa im prideľujú, narábajú racionálne a zodpovedne. Teraz sa to trošku mení, lebo už všetci vidia, že železnica vlastne je takpovediac hore kolesami. Nejaké peniaze sa asi na železnici objavia,“ zhodnotil železničný expert.

Zmenia niečo nové Vectrony?

Po slovenských železniciach budú jazdiť ďalšie rušne typu Vectron. Do konca roka ich bude desať. Ich maximálna rýchlosť je 200 km/h. Tieto rušne jazdia medzi Bratislavou a Košicami už pomerne dlho, pripomenul Jiří Kubáček. Podľa neho sa zachová štandard, na ktorý sú cestujúci zvyknutí.

„Nové rušne nahrádzajú tie staré. Len ich treba viac, pretože sa od nového grafikonu zaviedol hodinový takt rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami. To znamená, že spotreba lokomotív je vyššia. Ale grafikon by sa nejak zásadne vďaka novým lokomotívam meniť nemal,“ pokračoval odborník.

Dodal, že problémom slovenskej železničnej dopravy nie je stav vozového parku. Tam sme podľa neho už svoj dlh dobehli. Ako problém vníma samotnú sieť železničných tratí, ktorú Slovensko podľa jeho slov systematicky zanedbávalo.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika