Na hlavný obsah

Zavádzanie duálneho vzdelávania bolo pomalé, mohlo ušetriť milióny eur

Podľa analytikov NKÚ projekt nenaplnil ciele.

Na archívnej snímke študent počas praktickej časti súťaže Autoopravár Junior 2019 v rámci duálneho vzdelávania v Košiciach.
Na archívnej snímke študent počas praktickej časti súťaže Autoopravár Junior 2019 v rámci duálneho vzdelávania v Košiciach. Foto: TASR

Plošné zavádzanie duálneho vzdelávania na Slovensku bolo pomalé, tvrdí to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Systém mal pritom pomôcť pri znižovaní nezamestnanosti mladých a napĺňaní regionálnych potrieb trhu práce.

Analytici NKÚ identifikovali nedostatky v zameraní štúdia dualistov-prvákov. V ostatných rokoch sa ich vzdelávalo približne len 5 % v študijných odboroch, pri ktorých je predpoklad, že budú na trhu práce chýbať. Štát podľa analytikov navyše nemá dáta o absolventoch duálneho vzdelávania a ich uplatnení v praxi.

Infografika zistení z kontrolnej akcie projektu duálneho vzdelávania.
Infografika zistení z kontrolnej akcie projektu duálneho vzdelávania.Foto: Najvyšší kontrolný úrad SR

Podľa predsedu NKÚ Ľubomíra Andrassyho majú v tomto projekte nezastupiteľné miesto vyššie územné celky. Pri jeho realizácii však „boli a stále sú pasívne a nedostatočne využívajú svoje kompetencie“.

Projekt nenaplnil pôvodné ciele

Analytici hodnotia ciele vlády a projektu duálneho vzdelávania ako nenaplnené. Z pohľadu účasti zamestnávateľov a škôl projekt splnil očakávania na necelých 70 % a do systému duálneho vzdelávania sa zapojilo približne 80 % plánovaného počtu žiakov.

Poukazuje to na pomalé zavádzanie systému duálneho vzdelávania. „Ak by implementácia projektu napredovala v plánovaných rámcoch, spoločnosť by ušetrila milióny eur a zároveň by sa znižoval počet mladých ľudí čakajúcich na prvú pracovnú príležitosť na úrade práce,“ konštatuje predseda slovenských kontrolórov.

Systém s dobrým nastavením je nielen dôležitým národným aspektom, ale vďaka nemu vie Slovensko napĺňať aj medzinárodné ciele.

„Únia si dala za cieľ, aby boli do roku 2025 zamestnaní aspoň štyria z piatich absolventov odborného vzdelávania a traja z piatich by mali mať možnosť odbornej prípravy na pracovisku,“ uviedol Andrassy. Duálne vzdelávanie je podľa neho jedným z nástrojov, ako tieto ciele dosiahnuť.

Vplyv duálneho vzdelávania na verejné financie

NKÚ v správe z kontrolnej akcie popisuje pozitívny vplyv duálneho vzdelávania na efektívne využívanie verejných financií.

Absolventi duálneho vzdelávania sa podľa kontrolórov lepšie a rýchlejšie uplatňujú na trhu práce. To je spojené s vyššou mierou zamestnanosti, vyšším podielom pracujúcich v odboroch, ktoré trh práce ponúka a taktiež s vyšším mzdovým ohodnotením.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko