Stret so zverou sa stal zaujímavým poistným produktom, ktorý však väčšinou nie je súčasťou základného poisťovacieho balíka. Ide o pripoistenie, ktoré začali niektoré poisťovne ponúkať za príplatok aj k povinnému, tzv. zákonnému poisteniu. Ako je to však pri jeho plnení?
Mladí manželia z Popradu si dali k povinnému zmluvnému poisteniu pripoistiť auto pre možnú zrážku so zverou. Prevádzkujú penzión a stretnúť sa na ceste so zvieraťom je v tejto oblasti dosť pravdepodobné.
Aj sa tak stalo. „Manželka trafila prednou pravou časťou vozidla vysokú zver. Preto ľavá strana skončila v priekope, kde boli poškodené ešte aj oba disky a celá zadná náprava,“ priblížil majiteľ auta Lukáš Compel.
Preplatili len škody spôsobené zvieraťom
Pani Kristína strhla volant, aby sa zvieraťu vyhla. Skončila však v priekope pri ceste. Zviera síce trafilo nárazník, pravdepodobne ale prežilo, lebo zmizlo v lese. No škoda na aute bola vyššia ako poškodený nárazník. Vodička sa spojila s manželom, zavolali políciu a spísali protokol a nehodu nahlásili do poisťovne.
„Oprava stála už doteraz cca tisíc eur, a to sme opravili auto len tak, aby bolo pojazdné. Čakali sme na vyjadrenie poisťovne, či nám to uznajú, no ale oni uznali len ten priamy kontakt so zverou,“ pokračoval Lukáš Compel.
„My sme boli poistení na päťtisíc a preplatili nám len 200 eur,“ sťažovala sa vodička auta Kristína Compel.
„Súčasťou dojednaného poistenia a poistnej zmluvy sú vždy poistné podmienky, v ktorých sú uvedené rozsah a všetky výluky dojednaného krytia. V danom prípade nemalo vozidlo dojednané havarijné poistenie, ktoré poskytuje komplexnejšie poistné krytie, ale išlo o pripoistenie k PZP,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Union Kristína Balúchová.
„Mnohé poisťovne k PZP ponúkajú aj rôzne pripoistenia. Môžeme si pripoistiť stret so zverou, živly, výtlky, čelné sklo, úrazy, batožinu. Ale toto sa týka len toho konkrétneho rizika,“ skonštatoval nezávislý špecialista na poistenie Adrián Drábek.
Poistiť si v Tatrách stret so zverou nie je zlý nápad. O to viac však prekvapí, ak vVám poisťovňa uzná len zverou priamo poškodenú časť. „Do poistného plnenia boli zahrnuté iba tie poškodenia na vozidle, ktoré vznikli po fyzickom strete s divou zverou na pozemnej komunikácii,“ ozrejmila Balúchová.
Plné krytie by poskytlo havarijné poistenie
Drábek doplnil, že v tomto prípade do hradenia nespadali strety s ďalšími predmetmi. „Ak chcem mať vozidlo kryté komplexne, tak siahnem po havarijnom poistení,“ dodal.
„Bola poškodená predná časť vozidla a potom celá ľavá strana ako manželka skončila v priekope,“ opísal Lukáš Compel. Tieto škody už predmetom dojednaného rozsahu poistenia neboli. „Klientku sme o tom informovali písomne v novembri,“ uviedla Balúchová.
„Ja už dlho jazdím do Tatier, čiže práve pre zver sme si dávali pripoistenie. Čiže myslela som si, že som tým chránená. Lebo ak vám zver vybehne, vy reálne neviete, ako to dopadne. Či zver trafíte, zabijete, alebo vám odbehne. Čiže nie je presne zrozumiteľné, čo znamená stret so zverou,“ povedala Kristína Compel.
„Keď napríklad vodič trafí srnu a vystrelí airbag, tak to tiež nie je priamy kontakt, ale ten airbag treba opraviť čo tiež stojí nemalé peniaze,“ podotkol Adrián Compel. Tu ešte Drábek konštatuje, že airbag by poisťovňa preplatila, lebo snímače sú na mieste, kde priamy stret so zverou je.
Prístup poisťovne prekvapil
Manželia síce napísali odvolanie, kde žiadajú uznať aj iné škody na aute, ale ešte viac ako ich neuznanie ich prekvapil prístup poisťovne. Niekoľkokrát navštívili pobočku a výsledkom bolo slovíčko „neviem“.
Kristína Compel skonštatovala, že postupovali ako každý občan s poistením – spísali výpoveď, doložili potrebné doklady a niekoľkokrát sa na postup pýtali aj poisťovne na postup prostredníctvom infolinky.
„Niekoľkokrát nám povedali, že áno, majú všetko, že z našej strany je všetko v poriadku. Tak sme čakali určité obdobie, a keď sa nič nedialo, tak sme opakovane volali na infolinku. Ale vždy sa nám ľudia vyjadrili inak,“ priblížila vodička. Lukáš Compel podotkol, že tento proces sa ťahal niekoľko mesiacov.
„Predmetná udalosť bola predmetom dôkladného šetrenia špecialistom z oddelenia likvidácie za účelom preverenia okolnosti vzniku škodovej udalosti a povinnosti poskytnúť poistné plnenie presne podľa dojednaného rozsahu poistenia,“ upozornila hovorkyňa Union poisťovne Balúchová.
Poisťovňa napokon manželom oznámila, že šetrenie uzavreli, avšak s výsledkom neboli spokojní. Rozhodli sa preto udalosť riešiť ďalej. Kristíne Compel to prišlo „zavádzajúce, neadekvátne a neštandardné“.
„Rozsah a doba šetrenia škodovej udalosti je v každom prípade individuálna v závislosti od rozsahu poškodenia vozidla, okolnosti vzniku škodovej udalosti či doručovaných podkladov,“ pokračovala Balúchová z Unionu.
Mali by byť poisťovne zrozumiteľnejšie?
Nemôže byť každý expert na všetko. Výrazy „poisťovákov“ sú rovnako špecifické ako v inej branži. Vlastní im rozumejú, problém môže nastať na druhej strane.
„Malo by to byť zrozumiteľne povedané, čo je to stret so zverou a hlavne by tam mal byť iný prístup v rámci komunikácie,“ myslí si Kristína Compel.
„Takéto prípady sa stávajú často, pretože klienti si pred uzatvorením zmluvy nečítajú všeobecne platné a osobitné poistné podmienky a poisťovňa ich na to neupozorní. Treba si dať pozor na riziká, ktoré sú stanovené vo výlukách a tie poisťovňa neplní?“ uzavrel nezávislý špecialista na poistenie Drábek.