Počas Veľkej noci si deti často vyšibú okrem čokolády aj peniaze. V prípade, ak už vedia rozlíšiť základné mince, vlastné peniaze im môžu pomôcť budovať finančnú gramotnosť. Podľa odborníka z Národnej banky Slovenska (NBS) je však dôležité sa s deťmi rozprávať o tom, na čo chcú svoje peniaze využiť.
Prvé vreckové by mali dostávať deti v hotovosti. „Je dobré si ten návyk vybudovať práve na hotovosti, kde to dieťa rozumie, koľko minulo, prečo toľko minulo a ako sa tie peniaze delia,“ vysvetlil riaditeľ odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS Roman Fusek.
Ako naučiť dieťa správne pristupovať k peniazom, zisťovala v relácii Aktuálne :24 redaktorka STVR Dominika Welterová:
Finančná gramotnosť sa učí aj v škole od tretieho ročníka až po maturitný. „Je to prierezová téma, ktorá sa preberá v rámci viacerých predmetov. Minulý rok sme podpísali významnú spoluprácu s FinQ. Je to organizácia, ktorá má niekoľko rokov dobré úspechy vo vzdelávaní finančnej gramotnosti detí,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
To, čo znamenajú peniaze, môžu rodičia začať vysvetľovať už škôlkarom pri bežnom nákupe v potravinách.
„Postupne sa takto dostaneme k otázke domáceho rozpočtu a k tomu, že v rozpočte nemáme len položky na potraviny a sladké nápoje, ale aj ďalšie položky, ako elektrina, bývanie,“ priblížil Fusek.
Na druhom stupni základnej školy je podľa odborníka z NBS dieťa dostatočne zrelé aj na vlastný účet v banke. „Ak už si prešlo fázou hotovosti, tak mu môžete založiť platobnú kartu a učiť ho bezhotovostnému platobnému styku. Naučí sa, ako si chrániť bezhotovostné peniaze, ako platiť bez toho, aby malo pri sebe hotovosť,“ doplnil.
Banky ponúkajú účty aj deťom do 15 rokov so súhlasom rodičov. Spravidla bývajú bez poplatkov.