Železnice Slovenska chcú podľa medializovaných informácií prepustiť 500 až tisíc zamestnancov. Výpovede hrozia najmä ľuďom v administratíve. Ušetrené peniaze by skončili v mzdách tých, ktorých podľa slov riaditeľa železnice potrebujú najviac. Podľa odborníka, šetrenie na ľuďoch nie je dostatočným opatrením.
Železnice Slovenska aktuálne zamestnávajú viac než 12-tisíc ľudí. Presný počet zamestnancov, ktorých plánujú prepustiť, zatiaľ nedohodli. „Tieto čísla budú dostupné až po ukončení analýz personálnych kapacít, na ktorých ŽSR okrem vlastných zdrojov spolupracujú aj s Útvarom hodnoty za peniaze,“ vysvetľuje hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
„Z verejne dostupných údajov o správcoch infraštruktúry vyplýva, že ŽSR majú vzhľadom k rozsahu dopravy a rozsahu siete vyšší počet zamestnancov ako v okolitých krajinách. Oproti Maďarsku je tento rozdiel približne 30 percent a oproti Česku až okolo 70 percent,“ hovorí Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze MF SR.
„Porovnávanie niektorými úradmi, stav zamestnanosti ŽSR s inými vyspelými železnicami ako je ČR, Rakúsko je scestné a nie je dobré. Pretože úroveň ich zabezpečenia, čo sa týka infraštruktúry, digitalizácie, automatizácie a našej, sa nedá porovnať. Pokiaľ to bude takýto základ, vtedy môžeme povedať, že je tu prezamestnanosť,“ pokračuje podpredseda Odborového združenia železničiarov Peter Hoffman.
Prepúšťaniu zamestnancov Železníc Slovenska sa v Správach venovala redaktorka Natália Dvoranová:
Čo s ušetrenými peniazmi
Keď budú Železnice prepúšťať, urobia to tak, aby neohrozili infraštruktúru. Peniaze, ktoré ušetria, použijú na zvýšenie platov, ale aj na celkové zlepšenie ich kondície.
„Cieľom je snaha o zabezpečenie konkurencieschopnosti na trhu v oblasti personálnej politiky. Prípadné personálne kapacity, ktorých by sa prepúšťanie týkalo, sa hľadali najmä v oblasti administratívy, nie v rámci prevádzky,“ uvádza Lániková.
„Administratíva je súčasťou tohto celého kolosu. Povedať, že je tu niekto, ktorý je navyše, je vecou zamestnávateľa. To musí povedať a podložiť nejakou normou, predpismi, potrebou,“ myslí si Hoffman.
„Sú odbory, o ktorých účelnosti sa dá s úspechom pochybovať. Nemôže sa však ušetriť bez toho, aby sa zavreli trate, alebo bez toho aby sa modernizovalo. Pokiaľ sa nezačne toto robiť, tie úspory budú pomerne krvopotné a v konečnom dôsledku sami o sebe nepovedú k riešeniu,“ dodáva expert na železničnú dopravu Jiří Kubáček.
Prepustení ľudia môžu na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny požiadať o odborné poradenstvo. Pomôže im uplatniť sa na trhu práce.