Na hlavný obsah

Sľuby vs. realita: Obyvatelia Tichej doliny nemajú MHD a hrozí, že budú musieť platiť aj za využívanie príjazdových ciest

Realitná spoločnosť im sľubovala občiansku vybavenosť pred 15 rokmi.

Sľuby vs. realita: Obyvatelia Tichej doliny nemajú MHD a hrozí, že budú musieť platiť aj za využívanie príjazdových ciest
Obyvateľom Tichej doliny komplikuje život zlá dostupnosť. Foto: STVR

Chceli bývať na vidieku, no zároveň nestratiť výhody mesta. A tak si desiatky rodín vybrali lokalitu a developerský projekt neďaleko Prešova. Dnes to mnohí ľutujú. Autobusy mestskej hromadnej dopravy (MHD) k ním nezablúdia ani náhodou, verejné osvetlenie nefunguje a hrozí, že za využívanie ciest budú musieť platiť. Kto je za to zodpovedný? Mesto, alebo developer?

“Sme právoplatní občania mesta Prešov, keďže platíme dane. Ale služby, ktoré by sme mali dostať, tak nemáme,“ uviedol Peter Bašista.

“Aj po kolaudácii je nefunkčné osvetlenie. Mestská hromadná doprava, ktorá tu bola deklarovaná, ako mestom tak aj developerom, dodnes nefunguje,“ posťažovala sa Dušana Migašová.

“Jeden na druhého sa vyhovára. Ani cesta, ani vôľa. Proste prehadzujú si to ako horúci zemiak,“ povedal Michal Sloboda.

Stavebné pozemky v lokalite Tichá dolina, ktorá sa nachádza v katastri prešovskej mestskej časti Solivar, začala investično-realitná spoločnosť ADLEN predávať zhruba pred 15 rokmi. Sľubovala bývanie v tichom prostredí, dostupnosť mestskej hromadnej dopravy, verejné osvetlenie či bezproblémový vývoz odpadu. 

“V roku 2025 sa dá skonštatovať, že časť zo sľubov dodržaná nebola,“ vyhlásil Milan Policijan.

“Jediná vec, ktorá nám tu momentálne funguje, je komunálny odpad. Za ktorý si, samozrejme, platíme. Ostatné veci sú pre nás momentálne nefunkčné,“ ozrejmil Peter Bašista.

“Komunikuje sa v podstate aj s developerom, aj s mestom. Žiadame veci, ktoré prisľúbili. Nežiadame nič naviac,“ konštatoval Sloboda.

Osvetlenie nespĺňa požiadavky

Podľa konateľa spoločnosti ADLEN, ktorý ponuku na rozhovor pred kamerou odmietol a poslal nám len písomné odpovede, verejné osvetlenie mesto dodnes neprevzalo do správy, hoci mu ho spoločnosť ponúkala za jedno euro.    

“Toto osvetlenie bolo mestom skolaudované, odskúšané a boli sme ochotní spojazdniť aj hlavný rozvádzač, ktorý bol medzičasom neznámymi páchateľmi vykradnutý,“ vyjadril sa konateľ spoločnosti ALDEN Ján Molnár.

“Osvetlenie nie je verejné, je súkromné a už len jeho výška nezodpovedá tomu, čo by malo verejné osvetlenie dodržiavať,“ prezradil hovorca mesta Prešov Michal Hudák.

Podľa hovorcu mesta sa osvetlenie v roku 2011 skolaudovalo ako vonkajšie osvetlenie súkromného stavebníka. Na verejné osvetlenie sú však iné technické požiadavky a nároky. Navyše, osvetlenie dnes nie je v užívania schopnom stave. Kým developer nedostatky neodstráni, mesto ho prevádzkovať nebude. Napriek petícii obyvateľov.

“Boli stanovené konkrétne technické parametre, ktoré by zhotoviteľ, alebo teda developer, musel zmeniť, aby sme to mohli transformovať na verejné osvetlenie,“ pokračoval Hudák.

Zlá dostupnosť

Obyvateľom Tichej doliny komplikuje život aj chýbajúca verejná doprava. Zlú dostupnosť už viackrát riešili s developerom, mestskými poslancami i vedením mesta, ktorému aktuálne adresovali aj petíciu za zriadenie linky MHD.

“Keby nám niekto dal len nejaký náznak, že tu MHD nebude, tak by sme tento pozemok nekúpili,“ priznal Sloboda.

“Linka MHD bola pri vydaní stavebného povolenia plánovaná mestom Prešov. Podmienku zabezpečiť miesta pre zastávky a otáčanie sa autobusov naša firma splnila. Viackrát sme požiadali mesto o spustenie linky, dokonca sme dali súhlas na bezplatné používanie ciest autobusmi MHD. Nevieme prečo to nebolo zrealizované,“ zaznelo vo vyjadrení konateľa firmy ADLEN.

Súčasné vedenie mesta však tvrdí, že žiadna písomná dohoda s developerom neexistuje. “Problém obyvateľov Tichej doliny je presne ten, že neboli stanovené jasné podmienky, za akých by mali tieto veci, infraštruktúra v rámci Tichej doliny prejsť do správy mesta,“ ozrejmil prvý zástupca primátora mesta Prešov Martin Ďurišin.

“Nie je to chyba nikoho z mesta Prešov, že to dopadlo tak, ako to dopadlo. Je to séria zlých rozhodnutí, ktoré v konečnom dôsledku dospeli tam, že títo ľudia sú v podstate rukojemníkmi v nie úplne úspešnom developerskom projekte,“ konštatoval Hudák.

Zriadeniu linky bránia parametre ciest

Podľa viceprimátora Prešova, ktorý reálie lokality dôverne pozná, keďže v nej sám býva, mesto sa problému s MHD nevyhýba. Zriadeniu linky však bránia technické parametre ciest a vlastnícke práva.

“Cesta, ak hovoríme o kolaudácii, v podstate je v poriadku. Tam nie je problém, že by cesta nebola skolaudovateľná,“ uviedol Hudák.

Pre autobusy je však úzka. “Momentálne autobusom vojsť do Tichej doliny a vyjsť tak, aby sme sa s autobusom otočili, to nevieme,“ pokračoval Hudák.

“Celý projekt bol realizovaný v súlade s územným plánom mesta Prešov a podmienkami mesta pre vydanie územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Následne bol mestom Prešov skolaudovaný,“ reagoval konateľ spoločnosti ADLEN.  

Napriek tomu podľa hovorcu zodpovednosť leží na pleciach developera. “Ak bol zámer urobiť cestu, kde by mohla chodiť do budúcna MHD, bolo treba ju aj postaviť tak, aby po nej mohla chodiť MHD,“ vyhlásil Hudák.

Navyše, mesto stále nie je vlastníkom týchto de facto účelových komunikácií. “Je to súkromná cesta. Tak ako všetky vnútro areálové cesty sú v podstate cesty súkromného vlastníka. Čiže nejde o mestské komunikácie,“ ozrejmil hovorca mesta.

Nevýhodný precedens pre mesto

Odpoveď, prečo ich mesto doteraz neprevzalo do správy, je jednoduchá. Peniaze. Spoločnosť ADLEN totiž za predaj žiadala sumu, ktorú mestskí poslanci odmietli akceptovať. Čiastka je podľa Hudáka vyčíslená zhruba niekde na úrovni 1,6 milióna eur.

“Mestské zastupiteľstvo prijalo k tomu jednoznačné uznesenie. Všetci poslanci sa na tom jednoznačne zhodli. Cena, za ktorú je mesto ochotné túto cestu a ďalšie cesty odkúpiť je jedno euro,“ informoval prvý zástupca primátora mesta Prešov Martin Ďurišin.

“Viem, že ľudia argumentujú tým, že platia dane a poplatky. Ale dane a poplatky platia všetci Prešovčania,“ povedal hovorca mesta Prešov.

“Ak by sme spočítali dane všetkých obyvateľov Tichej doliny a vynásobili ich počtom rokov 100, nedostali by sme sumu, ktorú developer žiada za odpredaj,“ zhodnotil Ďurišin.

Pre mesto by to bol aj nevýhodný precedens. Problém s MHD sa preto snaží vyriešiť dohodou s iným developerom, ktorý neďaleko Tichej doliny plánuje výstavbu novej obytnej zóny. 

Aktuálne mesto uvažuje o zriadení linky MHD, ktorá by sa začínala pri hranici Tichej doliny, do jej areálu by však nezachádzala. To, že by sa autobusy nedostali až do Tichej doliny však nechcú jej obyvatelia akceptovať. Tvrdia, že mesto sa k nim správa ako k druhotriednym občanom.       

“Verím, že v prípade veľkých autobusov to môže byť problém. Ale existujú aj minibusy a existujú aj mikrobusy. Momentálne sa cítim ako taký nechcený Prešovčan,“ priznal Milan Policijan.

Finančné problémy spoločnosti

Vlastníci nehnuteľností v Tichej doline sa navyše obávajú, že v blízkej budúcnosti budú musieť za používanie príjazdovej cesty dokonca platiť. Dôvodom sú finančné problémy spoločnosti ADLEN a zmeny vo vlastníckych právach.

“Prístupovú cestu vlastní z 2/3 firma ADLEN, s.r.o. a 1/3 vlastní developer novej lokality pri ceste. Spoločnosť cestu neodpredala, je na nej záložné právo pre ekonomickú situáciu firmy,“ uviedol konateľ firmy.

To, že veriteľ, napriek zriadenému vecnému bremenu, môže za prejazd žiadať poplatky, konateľ spoločnosti ADLEN nevylúčil. “Vlastník komunikácie má podľa zákona právo na nájom za používanie komunikácií,“ dodal Molnár.

“V prípade, ak by došlo k nejakému zamedzeniu, aby sa mohli dostať k svojim príbytkom, tak by som išiel cestou vydania neodkladného opatrenia. Aby súd zamedzil takýmto možnostiam neprejazdnosti k vlastným nehnuteľnostiam,“ odporučil nezávislý advokát Vladimír Feľbaba.

Sľuby developera

Obyvatelia Tichej doliny tvrdia, že pri rozhodovaní o kúpe pozemkov boli pre nich sľuby developera o občianskej vybavenosti dôležitým plusovým bodom.

“Developer, ak vysloví niečo, má si za tým stáť. Je to bežný úzus nielen právny, ale myslím aj morálny,“ povedala Dušana Migašová.

„Naša firma sľuby dané kupujúcim pozemkov splnila,“ reagoval konateľ firmy ADLEN Ján Molnár.

“Čo som mal možnosť vidieť niektoré zmluvy obyvateľov Tichej doliny, predávajúci síce deklaroval, že postavil, alebo vybudoval inžinierske siete, respektíve aj cestné teleso. Avšak chýba mi tam ustanovenie, ktoré hovorí o tom, aká správa bude do budúcna. Prípadný záväzok v tomto smere musí vychádzať z nejakých zmluvných vzťahov a tie momentálne nemám vedomosť o tom, že by existovali,“ ozrejmil Feľbaba.

“Sľuby sa vyparili a ostáva právny stav. Bolo nám povedané, že je to dôsledok našej nerozvážnosti. Vzhľadom k tomu, že sme sa explicitne nezaujímali o to, ako veľmi bude nedobromyseľný developer na konci projektu,“ uzavrela Migašová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny