Praha bude mať nové pravidlá pre predajné boxy na verejných priestranstvách. Schválili ich mestskí poslanci, ktorí odhlasovali, kde schránky umiestnia, koľko priestoru musí okolo nich byť, aké môžu mať rozmery, farby a nalepenú reklamu. Cieľom je zabezpečiť ich praktickosť a vizuálnu nenápadnosť.
Téme sa v relácii Rádiožurnál venovala redaktorka Slovenského rozhlasu Kristína Chrenková:
Praha bojuje proti vizuálnemu smogu. Tentokrát chce regulovať boxy, cez ktoré môžu ľudia vyťahovať alebo posielať zásielky. Hlavné mesto si nastavilo pravidlá už pred troma rokmi. Doteraz boli iba neoficiálne. Podľa nových zásad by sa mali boxy umiestňovať v prvom rade vnútri budov.
„Máme nejaké preferované lokality umiestnenia výdajných boxov, napríklad ich integrácia do fasád budov, výkladov supermarketov, priestorov, uzlov verejnej dopravy. Sú aj možnosti alternatívnych lokalít a podobne. Ide o to, aby boxy nezaberali cenný verejný priestor a nevytvárali bariéry napríklad pre peších a aby nekonkurovali významným architektonickým prvkom,“ vysvetlil námestník pražského primátora Zdeněk Hřib.
Boxy by tiež nemali prekážať vodičom ani brániť vo výhľade na kultúrne pamiatky. Mali by byť bezbariérové a nemôžu stáť na svahu.
Ešte pred ich inštaláciou musia ich prevádzkovatelia vyriešiť parkovanie pre kuriérov aj zákazníkov. Okolo schránok má totiž zostať priestor na ich obsluhu aj pohyb chodcov.
Čechom na vzhľade boxov nezáleží
Pravidlá sa zatiaľ týkajú iba boxov umiestnených na pozemkoch mesta. Praha chce s prevádzkovateľmi schránok uzavrieť memorandum. Podľa prieskumu približne 70 percentám Čechov na vzhľade týchto schránok vôbec nezáleží. To potvrdila aj anketa v uliciach Prahy.
Odborníci očakávajú, že tento rok bude v Českej republike asi 15-tisíc samoobslužných výdajní balíkov. Ich popularita podľa odborníkov v krajine narastá. Podľa prieskumu spoločnosti Response Now ich využíva 45 percent Čechov.