Pokusy o odvolanie vlády, pribúdajúce tlačové konferencie aj čoraz vyostrenejší slovník. Na takúto predvolebnú kampaň sme si v našich končinách už zvykli, no v Českej republike do portfólia politikov pribúdajú aj omnoho netradičnejšie formy, ako upútať svojho potenciálneho voliča pred voľbami. Tie budú začiatkom októbra.
O tom, či sa volebná kampaň bulvarizuje a či to na Čechov vlastne funguje, zisťovala spravodajkyňa Slovenského rozhlasu v Prahe Kristína Chrenková:
Keď vyšlo video, kde premiér Petr Fiala ohlasoval, že bude pôsobiť na sociálnej sieti TikTok a v ktorom pôsobil „nenudne“, ale „ako agent 007“, ako mu jeho kritici často vyčítajú, mnohí sa nad jeho snahou len pousmiali.
Potom však českú verejnosť šokovala opozícia, konkrétne podpredsedníčka ANO, Alena Schillerová, ktorá upozorňovala na zhoršenie podmienok brigádnikov v maske hranoliek.
Pred pár týždňami zase prišiel s reklamnými predmetmi vlastnej strany jej šéf Andrej Babiš. Vo videu má oblečenú mikinu s jeho iniciálami, no existuje aj termoska či oblečenie, kde jeho známe „sorry jako“ alebo slovo „sigma“. To označuje nezávislých mužov, ktorí nehrajú podľa pravidiel spoločnosti.
Šikovný ťah na oslovenie mladých
Tento, ale aj ďalšie originálne nápady, považuje Karel Komínek z Inštitútu politického marketingu za šikovný ťah, ktorý môže osloviť najmä mladých voličov. „Primárne vnímam tie snahy, ktoré teraz robí hnutie ANO, ako úžasné PR záležitosti,“ povedal.
„Keby ste si chceli kúpiť akýkoľvek mediálny priestor, ktorý by potom zodpovedal pokrytiu, tak by ste museli zaplatiť pravdepodobne desiatky miliónov korún, aby ste získali články. Alebo vymyslíte takúto šikovnú akciu, kde spustíte e-shop, dáte tam mikiny a ďalšie oblečenie a informujete o tom na sociálnych sieťach. A keďže je to samo o sebe zaujímavé, tak o vás niekto napíše,“ vysvetlil Komínek.
A nielen, že je to zadarmo, ale ako pripomenul politický marketér, ani to nemusíte vykazovať ako peniaze za kampaň. Čo je a čo nie je pri kampani etické, to je už iná otázka.
„Každá politická strana a každý kandidát sa snaží osloviť určité množstvo voličov a nikdy to nie je celá spoločnosť. To znamená, že tie jednotlivé skupiny, ktoré sa snažia osloviť, môžu mať svoju vlastnú morálnu hranicu. Môžu mať etický kompas nastavený na rôznu úroveň. To, čo by bez problémov prešlo jednej politickej strane, tak by za žiadnych okolností nebolo možné ani zvažovať v situácii, kedy by ste komunikovali za nejakú inú politickú stranu,“ uviedol Komínek.
Zjednodušovanie politickej príslušnosti
Politický marketér uviedol, že českí voliči vnímajú strany cez ich najväčšie tváre, najmä predsedov. Ľudia si tak zjednodušujú politickú príslušnosť a v informačnej dobe sa ľahšie vyhraňujú voči názorom, s ktorými nesúhlasia.
„Tlak technológie a zároveň vývoj doby tomu jednoznačne napomáha. V dnešnej dobe, kedy sa na človeka rúti také obrovské množstvo informácií, o ktorom niektorí hovoria, že za pár dní dostane rovnaké množstvo informácií ako človek v 15. storočí za celý život, tak je jasné, že to skratkovité vnímanie politiky je pre nás omnoho zrozumiteľnejšie. To rozostavenie toho, na ktorej strane sme, kto je náš hlavný zástupca, kto za nás hovorí a voči komu sa vymedzuje,“ dodal Komínek.
Rozhodnúť môžu kauzy
Andrej Babiš oslovuje ľudí svojím nevyberaným slovníkom, emotívnym prejavom a neriadenou prezentáciou, tvrdia odborníci. Ako človek aj ako politik sa stal protipólom umierneného premiéra Petra Fialu, doplnil marketér.
Iróniou je, že to, čo ich voliči vnímajú ako pozitíva, je pre ich odporcov dôvod na kritiku a naopak. Nech je však prezentácia politikov na sociálnych sieťach akákoľvek, podľa politológov napokon môžu skôr zavážiť ich kauzy.
V prípade Petra Fialu a ODS tá aktuálna bitcoinová. V prípade Andreja Babiša a ANO to môže byť rozhodnutie súdu ohľadne Čapího hnízda.