Životná spokojnosť mladých ľudí na Slovensku klesá, pričom dievčatá vykazujú horšie výsledky ako chlapci. U určitej skupiny mladých sa zároveň s pribúdajúcim vekom zvyšuje nedostatok spánku. Ten negatívne ovplyvňuje pozornosť, učenie aj emočnú reguláciu, pribúdajú prejavy úzkosti a depresie.
Ukazuje to predbežná výskumná správa o duševnom zdraví detí a mládeže na Slovensku. Informoval o tom odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, ktoré správu v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie predstavilo.
„Duševné zdravie detí a bezpečnosť v školách sú našou dlhodobou prioritou, ktorú už dnes pretavujeme do konkrétnych krokov. Aby sme však pomoc deťom vedeli ešte presnejšie zacieliť, potrebujeme komplexné a spoľahlivé dáta. Len vďaka nim môžeme prijímať efektívne rozhodnutia reagujúce na skutočné potreby detí a mladých ľudí,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Roztrieštený stav poznania
Správa zároveň upozorňuje, že súčasný stav poznania o duševnom zdraví je roztrieštený. Výskumy sú podľa ministerstva čiastkové. Často sú zamerané iba na vybrané problémy, bez jednotného výskumného rámca a systematického prístupu k získavaniu a prepájaniu dát.
„Výrazne chýbajú dáta o zraniteľných skupinách detí. O najmladších deťoch v materských školách, žiakoch so špeciálnymi potrebami, deťoch z marginalizovaných rómskych komunít, žiakoch z Ukrajiny alebo mládeži v kontakte s trestným systémom,“ uviedol rezort.
Publikovanie predbežnej výskumnej správy predstavuje prvý míľnik národného projektu Dáta o duševnom zdraví. Kľúčovou aktivitou projektu bude realizácia reprezentatívneho výskumu, ktorý umožní systematicky a dlhodobo sledovať vývoj duševného zdravia detí, žiakov a študentov na Slovensku v oblasti vzdelávania, kognitívnych schopností, emocionálneho a sociálneho fungovania.
Zber dát sa začne už na jeseň tohto roka a výsledky budú slúžiť ako základ pre tvorbu odporúčaní v oblasti politík, prevencie a intervencie priamo v školách.
Výsledky budú zverejnené v komplexnej Správe o obraze duševného zdravia detí, žiakov a študentov. Tá je jedným z hlavných výstupov projektu. Súčasťou projektu bude aj príprava systému pravidelného zberu dát. Ten by mal v budúcnosti prebiehať v trojročných intervaloch a poskytovať kvalitné a vedecky overené informácie.
Projekt sa realizuje v rokoch 2024 až 2027 a je spolufinancovaný z fondov EÚ.