Umelá inteligencia mení všetky oblasti života vrátane marketingu. Pomerne novým trendom sú influenceri vytvorení umelou inteligenciou. Cez sociálne siete aj iné digitálne platformy ovplyvňujú názory a verejnú mienku tak, ako tí reálni. Odborníci varujú pred ich zneužitím, najmä pri politickom boji.
Španielska modelka Aitana López vyzerá podľa sledovateľov dokonale. Miluje cestovanie, módu a šport. Značky si ju najímajú, aby propagovala ich produkty, a platia za to nemalé peniaze. Aitana však nie je skutočná, pomocou umelej inteligencie ju vytvorila agentúra z Barcelony. Kým ona vyzerá ako reálny človek, mnohí nie.
Najpopulárnejšia virtuálna influencerka na svete Lu do Magalu má na rôznych sociálnych sieťach a platformách viac ako 30 miliónov sledovateľov. Za uplynulý rok zarobila dva a pol milióna dolárov.
Podľa marketingových odborníkov sú virtuálni influenceri rýchli, efektívni a nemajú také maniere ako tí reálni. Experimentujú s nimi aj tvorcovia na Slovensku.
„Jeden z našich profilov pravidelne dosahuje milióny videní každý mesiac. Viete vytvoriť pomerne veľké množstvo kvalitného obsahu. Zároveň je mínus, že strácate na autenticite,“ uviedol riaditeľ agentúry New School Communications Gabriel Tóth.
Influencerom vytvoreným pomocou AI sa v Aktuálne :24 venovala redaktorka Tamara Lištiaková:
Za prešľapy hrozí pokuta
Obsah vytvorený umelou inteligenciou musí byť označený a etický. Tieto povinnosti ukladá nariadenie EÚ. Hrozí však zneužitie v politickom boji.
„Kedy budú agitovať za konkrétne politické strany, hnutia alebo presadzovať myšlienky, ktoré ich tvorcovia alebo správcovia majú záujem na verejnosť tlačiť. Ten politický boj nebude slobodný,“ vyhlásil predseda Správnej rady Asociácie AI (ASAI) Robert Gašparovič.
„Môže to mať vplyv na rôzne zraniteľnejšie skupiny, typicky deti, ktoré ešte nevedia vyhodnotiť, či to, čo počúvajú, je pravda, nepravda,“ upozornil odborník na umelú inteligenciu Tomáš Gál.
Zároveň ich môžu tvorcovia využívať pri finančnom poradenstve, právnych službách či v medicínskej oblasti a uviesť ľudí do omylu. Za prešľapy im však hrozí vysoká pokuta:
„Pre tvorcov AI influencerov by skôr spadali do kategórie troch percent z obratu alebo 15 miliónov, podľa toho, čo je vyššie,“ priblížil Gašparovič. Adresátom pokuty môže byť buď tvorca modelu AI, alebo platforma, ktorá zverejnila obsah.