Na hlavný obsah

Náklady na dochádzanie do práce rastú. Pätina pracujúcich minie na cestu mesačne viac než 100 eur

Dominantný dopravný prostriedok je auto.

autá na ceste v Bratislave
Ľudia na presun do práce využívajú najmä autá. Foto: TSAR/Dano Veselský

Náklady na dochádzanie do práce rastú, pätina pracujúcich minie mesačne na cestu viac než 100 eur. Podľa vlaňajšieho prieskumu je blízkosť pracoviska veľmi dôležitá až pre dve tretiny pracujúcich. Pätina z nich by z tohto dôvodu menila pracovisko, aj keby im tam ponúkli nižší plat.

PR manažérka pracovného portálu Alma Career Slovakia Ľubica Melcerová v Ranných správach priblížila hlavné motivačné faktory ľudí i reakcie zamestnávateľov.

„Najdôležitejšie, na čo ľudia pri hľadaní práce pozerajú, je ponúkaný plat,“ uviedla. Platí to podľa jej slov pre všetky generácie a je to aj najväčší motivátor na zmenu práce.

Z prieskumu, ktorý portál uskutočnil začiatkom minulého roka, vyplynulo, že „blízkosť pracoviska je veľmi dôležitá až pre dve tretiny pracujúcich“. „Iba päť percent sa vyjadrilo, že pre nich lokalita pracoviska vôbec nie je dôležitá,“ spresnila.

„Pätina dokonca tvrdila, že by pracovisko, ktoré aktuálne majú, vymenili za také, ktoré je bližšie k ich domovu, aj v prípade, ak by im v novom ponúkli mierne nižší plat,“ doplnila.

Celý rozhovor s Ľubicou Melcerovou si môžete pozrieť tu:

Úspora času i nákladov

Melcerová upozornila, že blízkosť pracoviska bola podľa prieskumu „šiesty najvýraznejší motivátor“ pri rozhodovaní o zmene práce. „Vidíme to najmä na tých, ktorí musia dennodenne dochádzať na pracovisko. U nich je krátka cesta do práce naozaj veľkou výhodou,“ uviedla. U ľudí, ktorí môžu pracovať na diaľku, to podľa nej taký veľký motivačný faktor nie je.

Skonštatovala, že okrem ušetrenia času to aj zníži náklady na cestovanie. „Platí to najmä pre ľudí, ktorí majú nízke platy,“ povedala. Tí boli podľa jej slov z dôvodu bližšieho pracoviska viac ochotní meniť zamestnávateľa.

Benefit v podobe príspevku na dochádzanie alebo zabezpečenia prepravy podľa Melcerovej tento rok uvádzalo približne osem percent inzerátov zamestnávateľov na portáli Profesia. Najčastejšie to boli pracovné pozície vo výrobe, kde sa výrobné haly a fabriky často nachádzajú na okraji mesta a je tam horšia dostupnosť mestskou hromadnou dopravou (MHD).

Pre čoraz viac zamestnancov je podľa Melcerovej atraktívna aj možnosť práce z domu. „Má na to vplyv aj generácia Z, najmladšia na pracovnom trhu. „Okrem ušetrených nákladov na dopravu je dôvodom aj ušetrený čas, ktorý následne môžu efektívnejšie využiť, venovať ho rodine, blízkym, sebe,“ opísala.

Zamestnávatelia však podľa nej idú skôr opačným smerom. „Pretože chcú, aby sa zamestnanci vrátili na pracoviská a obnovili pravidelný osobný kontakt a porady,“ povedala. Preto počet pracovných ponúk s možnosťou práce z domu mierne klesá.

Dominantný dopravný prostriedok na cestu do práce je podľa prieskumu auto, aj napriek vyšším nákladom v porovnaní s MHD. Dôvodom je podľa Melcerovej pohodlie a flexibilita.

„Autom sa jednoducho dostanete z bodu A do bodu B bez toho, aby ste sa museli spoliehať na konkrétny čas odchodu spoja alebo prestupovať,“ povedala.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika